Æd omkostningerne, tiden og besværet med at implementere ITIL-processer og få til gengæld resten af virksomhedens ansatte til at smile til medarbejderne fra it-afdelingen.
Sådan lyder opskriften fra to ud af tre it-professionelle, der har beskæftiget sig med ITIL-processerne, viser en global undersølgese foretaget af service management firmaer Axios Systems.
Forvirring om ITIL v3
Undersøgelsen, der har set på ITIL i forskellige sammenhænge, viser endvidere, at mange virksomheder har intentioner om at indføre den seneste ITIL-version, version 3, men at ligeså mange fortsat er forvirrede og har svært ved at gennemskue fordelene i den nyeste version.
Axios Systems undersøgelse giver et bud på, hvorfor mange virksomheder i dag beskæftiger sig med ITIL. 70 procent af respondenterne ser ITIL som en mulighed for at forbedre service level agreeements (SLA).
Bedre helpdesk
Af andre fordele nævnes er reduktion af tid og omkostninger til vedligeholdelse, forbedret support af brugerne i helpdesken og en bedre intern kommunikation.
Ligeledes bidrager ITIL til at hjælpe mange virksomheder nemmere igennem de mange compliance-krav, som i disse år rammer virksomhederne.