Computerworld News Service: Mozillas Firefox browser afsluttede 2007 med næsten en tredjedel af de europæiske markedsandele, rapporterer et fransk internet-analysebureau tirsdag.
Open source-browserens gennemsnitlige europæiske markedsandel steg med fem procentpoint i løbet af året i de 32 europæiske lande, der følges af XiTi Monitor, et site, der laver internet-statistik, drevet af Applied Technologies Internet fra Merignac, Frankrig.
Firefoxs fremgang i Europa, som andre steder, kommer på bekostning af Microsofts Internet Explorer (IE).
Ifølge XiTi Monitor var Firefox størst i Finland, hvor den udgjorde 45,4 procent af alle browsere brugt i slutningen af 2007.
Videre på top fem over Firefox-lande var Slovenien, hvor open source-browserens markedsandel var på 44,6 porcent, Polen med 42,4 procent, Slovakiet med 41,2 procent og Ungarn med 40,3 procent.
Blandt kontinentets mest befolkede nationer blev Tyskland registreret med en Firefoxandel på 34,2 procent i slutningen af året.
I Frankrig var Firefoxs andel på 25,8 procent, i Storbritannien på 17,2 procent.
XiTi Monitor undersøger ikke browserbrug i Rusland.
Firefoxs mindste markedsandel var i Nederlandene med 14,7 procent.
Opera-klage
Ved slutningen af 2007, udtaler XiTi Monitor, stod Internet Explorer for 66,1 procent af alle browsere brugt online på de 32 målte europæiske markeder.Internet Explorers markedsandel faldt fra 66,9 procent fra måneden før.
XiTi Monitor udtaler, at den norske browserproducent Opera Software ASA's flagskib havde en gennemsnitlig markedsandel på 3,3 procent, og at Apples Safari havde en gennemsnitlig andel på 2,0 procent.
Opera, som sidste år indgav en klage til EU's antimonopol-myndigheder, hævdede at Microsoft har brugt ulovlige forretningsmetoder til at kvæle konkurrenter ved at bundle Internet Explorer med Windows og nægte at følge web-standarder.
XiTi Monitors tal illustrerer dog, at Firefox er ved at komme godt med i forhold til den ledende browser på markedet Internet Explorer, i hvert fald i Europa.
USA halter bagefter
Amerikanske analyseinstitutter, der måler globalt brug eller koncentrerer sig om det amerikanske marked, har for nylig fastsat Firefoxs andel til betydeligt mindre end det, XiTi Monitor sætter den til i Europa.
Net Applications vurderer for eksempel Firefoxs globale markedsandel fra sidste måned til 16,8 procent, men den franske virksomhed vurderede Firefoxs bid af den nordamerikanske browser-lagkage til 21 procent.
XiTi påpegede også Firefoxs nyeste version som en succes sammenlignet med Internet Explorer 7, Microsofts nyeste browser.
"Mens Firefox 2.0 udgør 93 procent af Mozilla Firefox-besøgene i december 2007, står Internet Explorer 7 kun for 46 procent af alle Internet Explorer-besøg," udtaler virksomheden i en beskrivelse af dens resultater.
"Lidt over et år efter den officielle lancering er Firefox 2.0 således taget ind af den langt overvejende majoritet af brugere af Mozilla-familien, hvorimod Internet Explorer 7 tydeligvis har sværere ved at overbevise sine brugere."
Mozilla, som har arbejdet på Firefox 3.0 i over et år, har endnu ikke udgivet opdateringen, selv om anden beta blev sendt til testere og udviklere for lidt over en måned siden.
Oversat af Thomas Bøndergaard