Pas på iTunes, nu kommer Amazon. Inden for det næste år vil internettets stormagasin sælge DRM-fri mp3-musik verden over. Og det kan være med til at sparke gang i det danske online musikmarked, håber musikbranchen.
"Mange af de danske spillere har indtil nu ikke gjort noget for at markedsføre konceptet herhjemme. Og bundlinjen er, at forbrugerne ikke møder tilbuddet i hverdagen," siger Jesper Bay, marketingsdirektør i den danske afdeling af IFPI, der organiserer musikbranchen.
Håber det smitter
Han håber på, at når Amazon udvider sin forretning med mp3-musik til det globale marked, vil det smitte af også på det danske musikmarked.
"Amazon er jo enormt dygtig til nethandel og den logistik, der ligger bagved. Og den service, som de har udviklet, kan mange af de danske aktører lære af," siger Jesper Bay.
Han vurderer, at Amazon har gode muligheder for at erobre markedsandele.
Kunder vil have mp3
I dag vurderer Jesper Bay, at Apples iTunes er den absolut største musikbutik på det danske marked, mens TDC's online forretning er nummer to.
Bill Carr, Amazon's vice president of digital music, udtalte til nyhedstjenesten VNU, at lovende salgstal fra det amerikanske marked har vist mulighederne i at tilbyde det samme varesortment til et større marked.
"Vi har modtaget tusindvis af mails fra Amazon-kunder med spørgsmål om, hvornår vi ville udvide Amazon MP3 til resten af verden," sagde han.