Det danske velgørenhedskoncept, Engodsag.dk, der gør det gratis at støtte velgørende formål ved at handle i bestemte butikker på internettet, udvider forretningen geografisk til USA og seks europæiske lande.
Folkene bag Engodsag.dk håber ligefrem, at den internationale version af hjemmesiden bliver velgørenhedens svar på Skype.
Aftaler med
4.000 e-butikker
Når startskuddet lyder i USA til foråret, har Engodsag.dk indgået aftaler med i alt flere end 4.000 online virksomheder – heraf 1.200 alene i USA.
Det er firmaer som Dell, Iceland Air og Yves Rocher, der alle giver en del af deres omsætning til velgørende formål – hvis blot brugeren køber ind via Engodsag.dk.
"Vi tror på, at Engodsag.dk kan betyde en revolution i den måde, der samles penge ind på til velgørende formål. Vores lille velgørende program,
Det Gode Program, gør det både meget simpelt og gratis at hjælpe for forbrugeren.
Derved har vi ligesom Skype skabt et gratis alternativ til noget, der fandtes i forvejen, men tidligere kostede penge," siger Jonathan Løw, som er en af stifterne af Engodsag.dk.
Når 10 millioner amerikanere
Engodsag.dk drives fra Århus, hvor antallet af medarbejdere er udvidet fra syv til 14 mand.
"Vi har indgået strategiske partnerskaber med virksomheder, der tilsammen har mere end 10 millioner brugere i USA – og der kommer mere end 100.000 nye til hver uge," siger Mads Ellegaard, der også var med til at stifte Engodsag.dk tilbage i 2005.
Bestemmer selv modtageren
Det gode i Engodsag.dk består i, at de deltagende virksomheder donerer penge til velgørende formål, når en af hjemmesidens brugere via sitet engodsag.dk handler hos en af de tilknyttede virksomheder.
Brugerne, der køber ind, bestemmer selv suverænt hvilken hjælpeorganisation, der skal modtage donationen. Engodsag.dk har på denne vis indsamlet mere end 2,9 millioner kroner til velgørende formål.
Blandt de organisationer, der modtager hjælp på denne måde, er Aids-Fondet, Verdensnaturfonden WWF, Ældresagen og Røde Kors.