Artikel top billede

KMD ruster sig til salg - åbne standarder er nøglen

Et vigtigt element i det forestående salg af KMD er, at kommunerne i KL sikrer sig adgang til systemer i fremtiden. Derfor er åbne standarder en af de nøgler, som skal låse KMD’s systemer op.

KMD har næsten alt, en kommunal kunde kan ønske sig på hylderne. Økonomisystemer, sygedagpengesystemer, børn- og ungesystemer.

Men den viden, KMD ligger inde med, kan pludselig blive langt dyrere, når den kommunale it-kolos inden for en kort årrække kommer på private hænder.

For hvis data er låst i KMD’s systemer, vil en ny ejer have krammet på kommunerne, der er nemlig ikke andre leverandører at ty til.

Derfor er en helt central opgave inden et salg at få defineret nogle af de ting, som KMD lever af at sælge.

Projekter skal på plads

Rødovres borgmester Erik Nielsen (S), der er formand for KL’s erhvervs- og arbejdsmarkedsudvalg, fortæller, at KL lige nu fokuserer på at få en stribe standardiseringsprojekter på plads.

“Det er vigtigt, lige meget hvilken type ejer KMD skal have,” konstaterer Erik Nielsen.

KMD har i fællesskab med holding-selskabet Kommune Holding og ejerne i KL sat et projekt på skinner, som inden udgangen af i år skal have beskrevet standarder på en række kerneområder.

Afdelingschef Rolf Sørensen står i spidsen for den projekt­organisation, som er blevet dannet for at sætte fart i datastandardiseringen hos den store offentligt ejede virksomhed.

Målet er, at mellem 60 og 80 procent af KMD’s systemportefølje skal igennem standardiseringsarbejdet inden udgangen af i år.

Og det er en plan Rolf Sørensen regner med at overholde.

Åbenhed og konkurrence

Blandt de nye produkter, som KMD lancerer i forbindelse med standardiseringsarbejdet, er gratis åbne grunddata.

Det er data, som KMD’s kunder kan få leveret ud af systemerne og endda levere videre til andre virksomheder, der kan behandle data.

Rolf Sørensen forventer, at denne service blandt andet vil føre til, at flere andre leverandører kan udvikle snitflader op mod KMD’s systemer og styrke fleksibiliteten. Et træk som kan betyde konkurrence på nogle af KMD’s stærke områder.

Det bekymrer dog ikke Rolf Sørensen.

“Al ære og respekt for vores konkurrenter, men vi bør være bedre til de ting, vi laver. Og nu viser vi, at vi går ind for at åbne os,” konstaterer han.

KMD forventer, at åbenhed kan være med til at sætte fart i udviklingen af nye løsninger.

Standardiseringsarbejdet har været delt op, så kommunernes forening, KL, har lavet de procesmodeller standarderne bygger på.

Udleverer ikke forretningen

Derefter har KMD identificeret, hvor i systemerne de standardiserede data skulle findes, og trukket dem ud.
Umiddelbart kunne det lyde som en total udlevering af KMD’s forretning. Rolf Sørensen forklarer, at det dog ikke er tilfældet.

“Man kan sige, at vi viser resultaterne. Men vi viser ikke, hvordan vi er nået til dem,” siger Rolf Sørensen.

Fra begyndelsen af KMD’s projekt var det meningen, at alle de færdige standarder skulle konverteres og placeres i det offentliges OIOXML-database, så de direkte kunne bruges.

Men KMD vurderede, at firmaet på den måde ville være for langt foran den offentlige proces, hvor de tværgående fagområder i det offentlige samles i domænebestyrelser, der skal give endelig godkendelse af standarderne.

“Vi har besluttet at lægge dem ud, og når de enkelte domæneområder er etableret, så vil vi løbende deltage i arbejdet med den endelige standardisering,” forklarer Rolf Sørensen, som tilføjer, at han faktisk forventer, at kun en del af KMD’s standardiseringsarbejde bruges videre.

“Vi ved jo ikke, hvor mange standarder der er brug for, før det giver mening,” siger Rolf Sørensen.

Læs meget mere om det problematiske salg af KMD i Computerworld fredag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere