Det er mere end 20 år siden Jens Moberg i 1985 forlod A.P . Møller-rederiet på Esplanaden i København.
Men den med det rettidige hænger stadig ved – omhu er nu blot skiftet ud med omsorg.
"Rettidig omsorg for kunder og medarbejdere er lige så vigtig i dag som rettidig omhu," siger Jens Moberg, der har titel af corporate vice president for U.S. Enterprise & Partner Group.
Fra divisionens nye lokaler i Seattle leder han 5.000 ansatte, der tilsammen omsætter for mere end 30 milliarder kroner fra kunder som den amerikanske hær, Boeing, Johnson & Johnson samt partnere som HP, Dell og Accenture.
Kunderne ønsker en partner
Når Jens Moberg har byttet omhu ud med omsorg i det syvtakkede fyndord, så er det fordi, han på sit amerikanske marked ser partnerskabet fylde mere og mere.
Han erkender, at nogle kunder alene ønsker en it-leverandør, men tendensen er kunder, der ønsker en partner.
"I 1990’erne var Microsoft først og fremmest en leverandør. En leverandør, der var væk, når kontrakten var skrevet under. Da jeg startede i 1995, var vi sjældent blandt de fem leverandører, der indgik i svaret på spørgsmålet til kunden, om virksomhedens største leverandør," siger Jens Moberg.
"I dag er vi i kraft af både produktivitetssoftware og serverforretningen i top 5 og mange steder i top 3, når virksomhederne nævner deres største it-leverandører. Til gengæld kunne jeg i 1995 tale med it-chefer om alle detaljer i Microsofts produkter. Det kan jeg ikke engang inden for enterprise-produkterne i dag," siger Jens Moberg.
To specialer hos hver sælger
Det er her den rettidige omsorg for kunderne for alvor spiller ind. Som ansvarlig for salget til kunderne på et af Microsofts allerstørste markeder skal han sørge for, at det ikke handler om softwarehusets produkter, som få – om nogen – kan overskue. Det centrale er kundernes forretning.
"Vores branchespecialisering bliver derfor stadig mere afgørende. Vi har gennemført en markant organisationsændring, hvor alle medarbejdere i USA har en 'major' og en 'minor' når det gælder brancher," fortæller Jens Moberg med henvisning til det amerikanske uddannelsessystems opbygning i major og minor.
Det kan bedst overstættes til hovedfag og bifag eller specialer.
For at blive kundens partner skal alle sælgerne i USA altså have specialviden inden for to brancher.
Det har ifølge Jens Moberg været noget af en prøvelse at få balanceret den model uden for de to stater, hvor Microsoft henter hovedparten af den amerikanske omsætning – New York og New Jersey.
"Men vi er godt i gang – og ja, med noget som de fleste it-leverandører har været i gang med længe, men når vi kombinerer modellen med den horisontale tilgang til kundens it, som oprindeligt er opskriften på Microsofts succes, så får vi en vindermodel med det bedste fra begge verdener," siger han.
En tredjedel af en typisk arbejdsuge for Jens Moberg går med at deltage i salgsarbejde.
En af hans hovedopgaver i den forbindelse er som executive sponsor og skal dermed sørge for den dybere kontakt og sikre den rettidige omsorg for store kunder, der i Jens Mobergs tilfælde tæller et af verdens største biludlejningsselskaber, en af USA’s største leverandører af sundhedsforsikringer og motorcykelikonet Harley Davidson.
"Arbejdet som executive sponsor handler i høj grad om kemi mellem kundens topchefer og Microsoft-cheferne, og opgaverne spænder fra tæt og løbende kontakt til involvering, hvis der opstår konkrete problemer. Og alle topchefer er executive sponsorer, Bill Gates er for eksempel executive sponsor for bilgiganten Ford."
Magien i succes
Den anden tredjedel af Jens Mobergs typiske arbejdsuge går med at lede organisationen. Microsoft U.S. Enterprise & Partner Group skal være et godt sted at arbejde, hvor
Interview - fortsat
gode folk kan gøre deres bedste og være glade for det – det lyder ikke helt så fejende på dansk, som når Jens Moberg giver forklaringen på engelsk.
"A great place to work were great people can do their best work and feel great about it. Vi skal være det sted, hvor de bedste marketing- og salgsfolk helst vil være," siger Jens Moberg.
Han kan med både misundelse og glæde se på, hvordan den danske Microsoft-organisation nu for andet år i træk er blevet kronet med titlen Danmarks Bedste Arbejdsplads i den danske udgave af den internationale konkurrence Great Places to Work.
En titel, som Microsoft-organisationer over hele verden kæmper for at få.
Vil måle alting
"I Microsoft vil vi gerne måle alting. Det kan virke meget overældende, så hos mig arbejder vi med syv særlige mål samt værdier, der skal nås. Værdierne er afgørende, for de sikrer, at målene ikke står alene og risikerer at skabe fremmedgørelse," forklarer Jens Moberg.
"Målsætninger har de fleste, men magien opstår, når man føler, at man kan nå og gøre mere end målene. Omhu eller fængsel," siger han.
Men i den sidste tredjedel af Jens Mobergs arbejdsuge er det nok igen omhu snarere end omsorg, der står bag rettidigheden.
Som corporate vice president er han en del af den gruppe på 100, der som executive staff har ansvaret for strategien i verdens største softwarehus – et ansvar, der efter de stramme amerikanske regler om virksomhedsledelse, kan føre til fængsel, hvis chefer som Jens Moberg ikke også drager omsorg for rettidig omhu.
"It er helt sikkert ved at slå igennem som en strategisk parameter i stedet for en omkostning. Og i den vestlige verden har vi ikke en chance for at konkurrere, hvis vi ikke arbejder på at innovere mere end Kina og Indien – it spiller en afgørende rolle i den proces," siger Jens Moberg.
"Vi har været igennem én ERP-bølge og står nu midt i en CRM-bølge, der allerede bevæger sig i retning mod en innovationsbølge – både når det handler om at forstå kundernes behov, og om at samarbejde med hinanden og på kryds og tværs. Det er jo også hele tanken bag vores People Ready-kampagne."
Bevæger sig mod cloud computing
Udviklingen og Microsoft bevæger sig mod cloud computing, som ifølge Jens Moberg er it fra et stik i væggen – 10 år senere.
Alle løsninger bliver designet til cloud based-computing og det åbner helt nye samarbejdsforhold, hvor konkollega-modellen, hvor man på engang er partnere og konkurrerer, får ny betydning.
"Kunderne bliver også bedre i stand til at håndtere udviklingen, fordi de er SOA-orienterede og kan tage de services fra leverandørerne, som de ønsker. Det vil
Interview - fortsat
udfordre os, både når det gælder produkter og prissætning," siger Jens Moberg.
For kunderne, der tager service orienterede arkitekturer (SOA) til sig i løsningerne vil flytte rundt på risikoen.
Men Jens Moberg mener fortsat, at flatrate-tankegangen vil være fremherskende fordi prisen på databehandling hos Microsoft, Google og alle de andre går mod uendeligt – uendeligt meget datakraft og uendelig meget lavere pris.
Microsoft uden Bill Gates.
Følelsemæssigt år
For Jens Moberg bliver 2008 et år, der efter hans egen beskrivelse bliver meget følelsesmæssig i Microsoft.
Fordi det er året, hvor Bill Gates endeligt forlader det daglige arbejde i den softwarevirksomhed, han selv har skabt og drevet til en af verdens førende.
"Bill Gates er jo en utrolig fascinerende person. Tænk at få mulighed for at ændre verden – to gange. Først med Microsoft og så med fondens hjælpearbejde.
Men ændringerne i Microsoft er mest følelsesmæssige. For med den ledelseskapacitet, der er bygget op, er der ikke noget problem."
Sådan lyder det fra corporate vice president Jens Moberg, hvis kontrakt i USA løber frem til sommer.
Men spørgsmålet er, om han ikke kan komme endnu længere i fremtidens Microsoft.