Yahoo har i de seneste uger intensiveret forhandlinger med pladeindustrien om at tilbyde sine brugere downloads af musik uden den digitale kopibeskyttelse, DRM.
Det siger flere kilder til nyhedsbureauet Associated Press.
Angiveligt skal internetportalen være interesseret i at forlade den nuværende abonnementsservice til fordel for en løsning, hvor musikken enten bliver sat til salg eller er gratis som del af en reklamefinansieret løsning.
Associated Press mener at vide, at Yahoo vil lancere tjenesten i løbet af 2008.
Lang fødsel for DRM-fri musik
Salget af den ubeskyttede musik tog fart 2. april 2007, da EMI offentliggjorde et samarbejde med Apple, selskabet bag verdens største musikbutik, iTunes Music Store, om at tilbyde musik uden digital kopibeskyttelse.
Kort forinden havde Apple-direktør Steve Jobs i et åbent brev til musikindustrien opfordret til et opgør med DRM.
Samarbejdet sendte chok-bølger gennem musikindustrien og i løbet af 2007 valgte først Universal og senest Warner Music Group at følge EMI's eksempel.
Kort efter årsskiftet fulgte Sony BMG, som det sidste af verdens store pladeselskaber, udviklingen i branchen, og offentliggjorde en løsning til salg af DRM-frit musik.
Yahoo bekræfter - og afviser
Associated Press er blevet bekendt med Yahoos planer, efter to højtplacerede, men unavngivne, kilder i pladebranchen har afsløret det til nyhedsbureauet.
Talskvinde Carrie Davis fra Yahoo bekræfter til Associated Press, at selskabet igennem længere tid har været interesseret i at tilbyde brugerne musik uden digital kopibeskyttelse, men hun afviser, at en løsning er på trapperne.