Iværksættere får bedre muligheder for at overleve det første kritiske år, hvis de blot får lidt hjælp og indsigt i hvad det kræver at drive en virksomhed.
Med det udgangspunkt har de syv virksomheder bag vidensportalen IVÆKST givet websitet et større facelift og udvidet mulighederne for at finde nyttig viden.
”De nye tiltag drejer sig i høj grad om at dække endnu flere vinkler på virksomhederne med målrettet rådgivning, endnu flere værktøjer til fri brug og attraktive pakketilbud, som for eksempel etableringspakker og riskovurderingspakker,” siger Peter Kofler, der er sekretariatschef i IVÆKST.
Paradoks
De oprindelige virksomheder bag initiativet, der blev lanceret i 2006, er store virksomheder som Post Danmark, KPMG samt Ret & Råd, DANA og Multidata.
I forbindelse med den faceliftede udgave er SVEA Finans og it-virksomheden Mamut også gået med som partnere og indholdsleverandører.
Initiativtagerne påpeger det paradoksale i, at Danmark på den ene side er et af de letteste lande at starte virksomhed i, men på den anden side ofte står uden hjælp, når virksomheden træder ind i den næste fase, hvor der skal skabes vækst og resultater.
Erfaringen er derfor, at halvdelen af nye iværksættervirksomheder drejer nøglen om efter bare et år. Netop fordi iværksætterne ikke ved, hvordan de tilegner sig viden til de næste faser.
Svært at få overblik
”Det har jo gennem tiden vist sig, at det er svært at finde de rette behov, som mindre virksomheder har i forhold til deres vækst,” siger Peter Kofler.
IVÆKST har i dag 11.000 registrerede brugere, og de kan trække på en stor vidensdatabase om for eksempel strategiudvikling, salg og regnskab.
”Den overfyldte hverdag kan vise sig at være den største hindring for vækst. Hvis de almindelige udfordringer fylder hele hovedet, er det jo virkeligt svært at få overblik,” siger Peter Kofler.