En guldklump af et marked, der ifølge IDC består af 64 millioner små og mellemstore virksomheder.
Sådan en godbid kan IBM ikke stå for, så verdens største it-koncern lancerer derfor en stribe produkter til mindre virksomheder.
Den nyhed er allerede sluppet ud af sækken, men konkrete produkter og den kendsgerning, at flere af de nye produkter består af software og er rettet direkte mod tilsvarende produkter fra Microsoft, har der ikke været skrevet så meget om.
"Herhjemme sidder Microsoft solidt på software-markedet, og det bliver dæleme svært for IBM at få fodfæste," lyder det fra Karsten Ho-Lanng, analysedirektør, IDC Nordic.
Kendte jagt-strategier
Det er heller ikke nogen nyhed, at IBM er på vej nedad i markedet mod mindre kunder, og at Microsoft er på vej den anden vej – opad i markedet på jagt efter stadig større kunder.
"For IBM er det stadig et spørgsmål om, at selskabet skal ud og arbejde med kanalen og være sikker på, at selskabet har de rigtige salgskanaler i Danmark, for Microsoft ér meget stærk herhjemme," siger Karsten Ho-Lanng.
IBM er en meget stor virksomhed i Danmark, men paradoksalt nok kan IBM's størrelse vise sig at være en hæmsko for koncernens anstrengelser for at vriste mindre kunder ud af Microsofts dominans.
"På services-markedet IBM's egen størrelse en hæmsko for dem. Virksomheden er gearet til så store kunder og forretninger, at det kan være svært at nå ned i øjenhøjde med den almindelige kunde, men det gælder primært for servicesforretningen, mener IDC-direktøren.
IBM: "Vores er billigere"
Et af de nyligt annoncerede IBM-produkter er serverserien Lotus Foundations, der bygger på selskabets mail- og samarbejdssoftware.
For at øge presset har IBM annonceret, at prisen for den nye serverserie bliver lavere, end hvad Microsoft tager for Small Business Server, der ligesom Lotus Foundations går efter kundegruppen mindre virksomheder.
Herhjemme har Microsoft et væld af forretningspartnere, der er eksperter i at anbefale og implementere Microsoft-løsninger.
Lidt tynd i salgskanalen
På det punkt står IBM svagere, men har en chance ved at bruge den allerede eksisterende salgskanal, hvor styrken er koncentreret omkring salg af hardware.
"Det kan blive rigtig interessant at se IBM bruge den hardware-stærke salgskanal til at sælge noget mere software og på den måde ramme de typiske Microsoft-kunder," siger Karsten Ho-Lanng.
IBM's seneste software-initiativ rettet mod små og mellemstore virksomheder følger fint i halen på sidste års softwarepakke af kontorapplikationer, Lotus Symphony, der direkte gik efter at udfordre Microsofts Office-pakke.