Orlando, Florida: IBM vil have små og mellemstore firmaer med mellem fem og 500 ansatte under it-gigantens brede vinger. Det annoncerer selskabet på sin 15. Lotusphere-konference.
Med den nye server-linje, Lotus Foundations, samt web-servicen Bluehouse tilbyder IBM de mindre virksomheder muligheden for at køre mail-, kontor-, management- og samarbejdsprogrammer.
Disse applikationer har ellers hovedsageligt været forbeholdt større selskaber, der indtil nu har været IBM's traditionelle målgruppe.
Topchefen for Lotus, Mike Rhodin, hev den Linux-baserede Lotus Foundations-server frem fra en kuvert på Lotusphere-konferencens store scene med et smørret grin – vel vidende, at IBM ikke er det første it-selskab, der lancerer ny hardware på den måde.
Han proklamerede, at den kommende Lotus Foundations skal gøre det nemt for de mindre firmaer at installere software, og den vil indeholde muligheden for at købe Lotus Domino mail, diverse samarbejdsværktøjer, sikkerhedssoftware og kontorpakker.
Store forretningsmuligheder for IBM
Og IBM ser store forretningsmuligheder i den nye målgruppe.
"Der er 64 millioner små og mellemstore virksomheder på et voksende marked, og dem vil vi nu tilbyde vores produkter," forklarede Mike Rhodin på et pressemøde efter introduktionen.
Samtidigt understregede han, at sidste uges køb af Net Integration er en del af den nye målgruppe-strategi, da Net Integration netop har specialiseret sig i at udvikle servere til små og mellemstore virksomheder.
Web-værktøjer til mindre firmaer
Lige efter trommehvirvlen havde lydt for Lotus Foundations blev web-servicen Bluehouse lanceret.
Bluehouse skal sikre, at den nye målgruppe kan få web 2.0-værktøjer som kontakt-, projekt- og fildeling via et extra-net.
Formålet med at leje disse værktøjer ud via forretningsmodellen software as a service (SaaS) er, at de mindre virksomheder ikke behøver specifikke it-supportere, der skal installere og vedligeholde systemerne.
Det er derimod meningen, at IBM's samarbejdspartnere skal stå for den del af servicen på Bluehouse.
Knas med forretningsmodellen
Bluehouse er tilgængelig i en beta-version, der vil kunne benyttes som en del af Lotus Foundations.
Mike Rhodin erkendte, at SaaS endnu ikke har fået sit egentlige gennembrud som forretningsmodel.
Måske derfor ville han ikke umiddelbart oplyse, hvordan IBM i de kommende måneder vil markedsføre Bluehouse over for den nye målgruppe.
Kører videre i web 2.0-rillen
For IBM's traditionelle kundesegment – de store selskaber med flere end 1.000 ansatte – diskede Mike Rhodin og en lang række af Lotus-folk op med forbedringer til den web 2.0-linje, som selskabet annoncerede på
sidste års Lotusphere.
IBM har friseret mange af sidste års produktlanceringer og brugergrænseflader og kunne også trække enkelte nye kaniner op af hatten.
De største nyheder var annonceringen af Lotus Mashup samt et kommende oversættelsesprogram til Lotus Notes og den mobile løsning Domino web light, der er målrettet mobile medarbejdere.
Den ledende it-arkitekt bag Lotus Domino server, Russ Holden, hævdede desuden kækt, at mail-klienten i den kommende version, Domino server 8.5, vil kunne presse mailmængderne sammen med 35 procent og på længere sigt og også vedhæftede filer med yderligere 35 procent.
Derudover vil Domino 8.5 give administratorer udvidede muligheder for at administrere passwords.