Store finanshuse verden over taler om recession. Og aktiemarkederne opfører sig ekstremt nervøst på grund af de truende skyer fra et muligt økonomisk stormvejr.
Jo, der er efterhånden rigtig god grund til at hive virksomhedsstrategien op af skuffen og fundere lidt over, hvad der skal ske i en nedgangstid.
Og der masser af oplagte steder at sætte ind – men desværre også en masse nemme faldgruber.
Aktuel økonomi
Det mener i hvert fald Bruce Nussbaum, assistant managing editor på amerikanske BusinessWeek.
Derfor har han i lyset af de nyeste økonomiske bulletiner lavet en liste over de 10 mest skadelige handlinger, virksomhedslederne kan foretage sig i en recessionsperiode.
Bruce Nussbaum slutter sit indlæg af med at slå fast, at en recession altid byder på vindere, som er i stand til at træde ind på konkurrenceprægede markeder med nye varer.
Hårdt arbejde
Han peger for eksempel på Apple, der i løbet af den seneste recession arbejdede hårdt på at skabe iTunes, iPod'en og alle teknologivirksomhedens detailforretninger. Det var et hårdt slag mod konkurrenterne, da en ny vækstperiode tog form.
Ifølge Bruce Nussbaum begik Apple heller ikke en eneste af hans 10 fejl.
Se Nussbaums liste her:
De 10 værste fejl, du kan begå