Computerworld News Service: Symantec vil sælge sit foretagende til administration af programydelse (application performance management, APM).
Dette foretagende er baseret på teknologi, som Veritas - der nu ejes af Symantec - anskaffede sig gennem sit køb i 2003 af Precise Software Solutions.
Vector Capital, et privat aktieselskab med base i San Fransisco, har indvilget i at købe for et ikke oplyst beløb Precise-foretagendet, som Symantec videreudviklede til sine i3 APM-løsninger.
APM-foretagendet vil fungere som et selvstændigt firma med navnet Precise Software Solutions efter købet, som forventes at finde sted sidst i første kvartal.
Bedre fokus
For sin del, siger Symantec at afhændelsen af APM-foretagendet vil hjælpe virksomheden til bedre fokus og konkurrencedygtighed til gavn for server og storage management-kunder.
”Salget af APM-foretagendet vil lade storage og server management-holdet fokusere på sikkerhed og informationsstyring,” udtaler Grag Butterfield, konstitueret direktør for Symantecs server- og storage-management gruppe, i en meddelelse fra virksomheden.
Iagttagere af industrien siger, at salget markerer et skred for producenter som Symantec og muligvis EMC væk fra APM for at fokusere mere på informationsstyring og sikkerhed. At sige farvel til APM-foretagendet, kunne også være tegn på, at Symantec har besluttet, at overlade det til BMC, CA, HP og IBM at fokusere på business service management (BSM), som APM-teknologier er en del af.
Kortsigtet udspil
BSM-teknologi lader IT-personale forbinde, hvordan infrastruktur og programydelse påvirker virksomheden, og er et almindeligt tema blandt de fire store (Big Four) management producenter.
Men skridtet bort fra APM kunne være et kortsigtet udspil fra Symantec, advarer en analytiker.
”Hvis man kun fokuserer på det segment, der har at gøre med sikkerhed, risici og overholdelse af betingelser og standarder (compliance), er det i orden, fordi BSM ligger uden for virksomhedens kerneområde. Og i det tilfælde, at dette er et stort og voksende segment, hvad sker der så?
Hvor skal den næste milliard dollars i vækst komme fra? Det må nødvendigvis blive et nærliggende marked – hvilket vil sige BSM,” påpeger Jasmine Noel, ledende analytiker hos Ptal, Noel og Partnere.
Producenter som Symantec, der gerne vil konkurrere imod de nuværende store spillere på management-området må nødvendigvis have BSM i deres portfolio, udtaler Noel, og i det tilfælde kunne skridtet bort fra APM ses som kortsigtet, eller det kunne være for at gøre plads til et større fremtidigt opkøb på området.
”Med den rigtige investering kunne i3 godt vokse ind i det område. På den anden side vil det, at droppe i3, rydde vejen for en ny kæmpeaftale mellem Symantec og en af BSM producenterne, hvilket ville lyde fornuftigt, havde det ikke været for det faktum, at Wall Street hadede deres sidste kæmpeaftale [med Veritas],” tilføjer hun.
Forpligtelser
Symantec meddeler, at det har underskrevet en aftale med Vector, hvor Symantec bliver ved med at sælge APM-software og supportere sine kunder. Symantec gav også tegn på, at det fortsat vil være engageret i sin pligt overfor allerede eksisterende APM-kunder, samt overføre personale til Precise Software Solutions.
Aprisma Management Technologies fik en lignende skæbne, da det blev solgt til et holdingselskab, der blev opkøbt af Concord Communications, før CA købte Concord.
”De kunder, der stadig er der, har været ekstremt loyale gennem al den strategiske forsømmelse, fordi teknologien er solid, så mit gæt er, at de vil vente og se, hvor virksomheden med tiden lander. HP eller IBM er gode bud, men hvis prisen er rigtig, kunne selv Compuware være interesseret,” udtaler Noel.
Oversat af Thomas Bøndergaard