En storstilet fælles markedsføringskampagne fra 22 energiselskaber skal åbne danskerne øjne for fibernettets muligheder.
Selskaberne, der blandt andre inkluderer Dong Energy, SEAS-NVE og MidtVest Bredbånd, har i dag lanceret en særlig kampagneside - Dansk Fibernet - hvor fibernettes lyksaligheder udbasuneres.
"Med Dansk Fibernet skaber vi et reelt alternativ til teleselskaberne og det gamle kobbernet," lyder det fra konsulent Christian Berg fra Dansk Energi, der koordinerer indsatsen.
56.000 på nettet med fiber
De seneste opgørelser fra Dansk Energi viser da også med al tydelighed, at el-selskabernes satsning på fibernettet trænger til et gevaldigt løft på kundesiden.
Selv om der er koblet ekstra 21.000 på fibenettet i løbet af andet halvår 2007, var der ved udgangen af andet halvår 2007 blot 56.000 abonnenter på en fibernet løsning. Dansk Energi oplyser dog, at yderligere 45.000 kunder venter på tilslutning.
Tallet skal ses i forhold til, at der er knap 1,9 millioner bredbåndsabonnementer i Danmark.
"Det er klart, at vores kampagne skal hjælpe selskaberne med at få øget kundeoptaget," siger Christian Berg.
El-selskaberne er kommet senere i gang med at tilbyde internetadgang, telefoni og telefoni via fibernettet, og nedgravningen af kabler og tilslutningen af kunder tog for alvor først fast i 2006.
Men den sene ankomst til bredbåndsmarkedet betyder på den anden side, at teknologien er helt ny, og det er netop den moderne og fremtidssikrede vej til internettet, den fælles kampagne slår på.
Fælles standarder
De 22 energiselskaber har udarbejdet en såkaldt certificering, som er fire såkaldte fælles kvalitetsstandarder, der skal være opfyldt for at man kan markedsføre sig under den fælles hat.
For det første garanterer selskaberne, at fibertilslutningen føres helt ind i hjemmet, for det andet garanteres der tilslutning til såvel internettet, som telefoni, tv og andre digitale tjenester, for det tredje garanteres forbindelsens hastighed og for det fjerde garanterer selskaberne bag, at løsningen er fremtidssikret i forhold til at skure op for hastighederne på et senere tidspunkt.
Men et er at selskaberne slår deres markedsføringsbudgetter sammen. Der skal mere til at gøre deres fibernetløsning rentabel på et marked, der er præget at hård priskonkurrence. Det påpeger Danske Banks teleanalytiker, Poul Ernst Jessen.
"Selskaberne skal samles i få enheder, før de har en chance," siger han til Dagbladet Børsen. Han tilføjer, at det også er et problem, at fiberselskaberne baserer sig på forskellige teknologiske platforme.