Kunst, der lever i både den virtuelle og fysiske verden.
Det er emnet for fire udstillinger, som Kunstorganisationen Tagging Art og Statens Museum for Kunst frem til 11. marts vil introducere for danskerne.
Mens Statens Museum for Kunst lægger lokaler til de fysiske værker, er det det virtuelle univers Second Life, der er udgangspunktet for de digitale pendenter.
At det netop er Second Life - der fik massiv omtale sidste år - der lægger ramme til den virtuelle kunst, skyldes at det kreativiteten er selve omdrejningspunktet for det brugerskabte univers.
"Det er et mødested for folk, der ønsker at skabe deres egne omgivelser, og derfor har Second Life nogle ret gode muligheder for kunstnere, fordi det handler om at skabe i det hele taget," siger Anne Holmfred, der har titel af "art manager" i Taggin Art.
Virtuel kunst påvirker den fysiske
"Man kan overskride nogle fysiske grænser, som findes i den virkelige verden, og det giver nogle nye muligheder for kunstnere," uddyber Anne Holmfred.
Hver udstilling varer godt 14 dage og i alt otte værker er udstillet.
Blandt dem er Mogens Jacobsens 'Cubes'.
'Cubes' består af én kasse i den virtuelle verden og én i den virkelige verden.
Ved at bevæge kassen i Second Life, kan de besøgende avatarer i Second Life påvirke den virkelig verden, hvor kassen vibrerer, når den bliver rykket i den virtuelle paralleludstilling.
Mogens Jacobsens værk er en moderne fortolkning af tankeeksperimentet 'Schrödingers Cat'.
I 1935 placerede Erwin Schrödinger, en tysk videnskabsmand, en kat i en kasse for at teste omgivelsernes virkelighedsopfattelse. Eksperimentet beskrives ofte som et paradoks, der fortæller os, at der er noget galt med vores forståelse af virkeligheden.
Samspil mellem universer
For Mogens Jacobsen er Second Life-projektet en videreførsel af den kunst, han har arbejdet med i godt 15 år.
"Jeg er interesseret i at bruge teknologien og især kommunikationsdelen af teknologi; det at man kan snakke med steder, der er spredt geografisk," forklarer han.
Det er netop den tankegang, han har udnyttet i 'Cubes': forbindelsen mellem objekter, der er spredt geografisk, i dette tilfælde mellem den fysiske og den virtuelle verden.
Han peger på netop den anvendelse som en af dem, der kan være fremtiden for kunst. I hvert fald forudsiger han ikke, at den virtuelle kunst bliver dominerende i forhold til den fysiske.
"Det kommer sikker til at være et lignende virtuelt community i fremtiden, hvor der er kunst og kultur. Men det bliver bare endnu en kanal; et sted at lave nogle ting. Jeg tror ikke, at virtuelle verdener får et kunstliv, der er 100 procent uafhængigt af det virkelige liv," siger han.