Artikel top billede

Japanske Sachiko Hayashis værk 'N00sphere Playground' er en interaktiv lydinstallation i Second Life, hvor de besøgende avatarer har indflydelse på, hvordan installationen fungerer. Foto: Sachiko Hayashi.

Kunstnere eksperimenterer med virtuel kunst

Statens Museum for Kunst slår både de fysiske og virtuelle døre op for kunstudstillingen Virtual Moves, der udforsker samspillet mellem den virkelige og den digitale verden.

Kunst, der lever i både den virtuelle og fysiske verden.

Det er emnet for fire udstillinger, som Kunstorganisationen Tagging Art og Statens Museum for Kunst frem til 11. marts vil introducere for danskerne.

Mens Statens Museum for Kunst lægger lokaler til de fysiske værker, er det det virtuelle univers Second Life, der er udgangspunktet for de digitale pendenter.

At det netop er Second Life - der fik massiv omtale sidste år - der lægger ramme til den virtuelle kunst, skyldes at det kreativiteten er selve omdrejningspunktet for det brugerskabte univers.

"Det er et mødested for folk, der ønsker at skabe deres egne omgivelser, og derfor har Second Life nogle ret gode muligheder for kunstnere, fordi det handler om at skabe i det hele taget," siger Anne Holmfred, der har titel af "art manager" i Taggin Art.

Virtuel kunst påvirker den fysiske

"Man kan overskride nogle fysiske grænser, som findes i den virkelige verden, og det giver nogle nye muligheder for kunstnere," uddyber Anne Holmfred.

Hver udstilling varer godt 14 dage og i alt otte værker er udstillet.

Blandt dem er Mogens Jacobsens 'Cubes'.

'Cubes' består af én kasse i den virtuelle verden og én i den virkelige verden.

Ved at bevæge kassen i Second Life, kan de besøgende avatarer i Second Life påvirke den virkelig verden, hvor kassen vibrerer, når den bliver rykket i den virtuelle paralleludstilling.

Mogens Jacobsens værk er en moderne fortolkning af tankeeksperimentet 'Schrödingers Cat'.

I 1935 placerede Erwin Schrödinger, en tysk videnskabsmand, en kat i en kasse for at teste omgivelsernes virkelighedsopfattelse. Eksperimentet beskrives ofte som et paradoks, der fortæller os, at der er noget galt med vores forståelse af virkeligheden.

Samspil mellem universer

For Mogens Jacobsen er Second Life-projektet en videreførsel af den kunst, han har arbejdet med i godt 15 år.

"Jeg er interesseret i at bruge teknologien og især kommunikationsdelen af teknologi; det at man kan snakke med steder, der er spredt geografisk," forklarer han.

Det er netop den tankegang, han har udnyttet i 'Cubes': forbindelsen mellem objekter, der er spredt geografisk, i dette tilfælde mellem den fysiske og den virtuelle verden.

Han peger på netop den anvendelse som en af dem, der kan være fremtiden for kunst. I hvert fald forudsiger han ikke, at den virtuelle kunst bliver dominerende i forhold til den fysiske.

"Det kommer sikker til at være et lignende virtuelt community i fremtiden, hvor der er kunst og kultur. Men det bliver bare endnu en kanal; et sted at lave nogle ting. Jeg tror ikke, at virtuelle verdener får et kunstliv, der er 100 procent uafhængigt af det virkelige liv," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere