Computerworld News Service: De globale leverancer af LCD (liquid crylstal display) paneler steg med næsten 38 procent sidste år hovedsageligt på grund af salg af bærbare computere og fladskærms-tv, men udsigterne i 2008 dæmpes af økonomisk usikkerhed i USA.
Leverancerne af LCD-paneler til alle produkter steg til 370 millioner enheder sidste år fra 270 millioner i 2006 ifølge Witsview Technology, et analysefirma fra LCD-industrien baseret i Taiwan.
Antallet af leverancer faldt i alle større markedssegmenter i december, som ellers traditionelt er højtid for indkøb.
Leverancerne af LCD-paneler til tv faldt fra måned til måned med 12,2 procent i december til 7,9 millioner enheder.
17 tommers-paneler går frem
Salget af LCD-paneler til computerskærme faldt 3,6 procent i december, mens paneler til bærbare faldt med 3,8 procent.
Bærbarsegmentet stod i mod med godt salg af 15,4 tommers paneler i mainstreamstørrelsen, samt stærk vækst af 17 tommers paneler til brug i bærbare, rapporterer Witsview.
Leverancerne af 17 tommers panelerne steg faktisk med 13 procent i december sammenlignet med november.
Disse tal maler et usædvanligt billede af efterspørgslen på bærbare.
Et antal virksomheder har sat ressourcer i at udvikle mindre bærbare med små skærme for nemmere transport, men tallene fra Witzview om leverancerne af 17 tommers paneler viser, at mange brugere foretrækker større bærbare.
Overforsyning og for mange paneler
LCD-panelindustriens historie for 2007 fortalte både om sult og fråds. Industrien indledte året med overforsyning, idet flere nye fabrikker bankede produktionsniveauerne i vejret og oversvømmede markedet med for mange paneler, udtaler Witzview.
Ved midten af året havde virksomhederne fået tøjlet produktionen, mens stærke salgstal for tv, bærbare og computerskærme skubbede priserne opad i syv måneder i træk.
Men som året faldt på hæld, så det ud til, at 2008 ville blive en gentagelse af sidste år.
Oversat af Thomas Bøndergaard