Computerworld News Service: Folk, som foretrækker Apples Macintosh frem for en pc, har længe befundet sig i den mere kunstneriske og smarte ende af personlighedsspektret, men nu konkluderer en undersøgelse at “Macfolk” faktisk er mere tolerante og åbentsindede end gennemsnittet.
Ifølge analysehuset Mindset Media falder folk, der køber Mac. ind under det, som branding-firmaet kalder “åbenheds 5”- kategorien.
Det betyder, at de er mere frisindede, mindre beskedne og mere sikre på deres egen overlegenhed end befolkningen som helhed.
Mindset Media hjælper firmaer med at udvikle stærke brands rettet imod folks personligheder.
Den såkaldte “åbenheds 5”- type efterspørger, ifølge firmaet, store, afvekslende og nye oplevelser, og de mener, at fantasi og intellektuel nysgerrighed er lige så vigtigt i livet som mere rationelle bedrifter.
I kontakt med indre følelser
De er også i bedre kontakt med deres indre følelser og oplever formodentlig livet mere følelsesmæssigt intenst end andre.
Firmaet har brugt Nielsen Onlines panel til Mac-undersøgelsen, og resultaterne er baseret på mere end 7.500 besvarelser.
Det er ingen hemmelighed, at Mac altid har været populær blandt de mere kreative typer.
Mac har været i overtal på reklamebureauerne, og hos video-og lydredigeringsfirmaer i årevis.
Dette har formodentlig lige så meget at gøre med det faktum, at Apple og derselskabets partnere har leveret populært software til grafik og multimediedesignere og kunstnere, som det har at gøre med det tidssvarende design, som længe har kendetegnet Mac.
Macfolk selv enige
Macfolk er selv enige om, at der helt sikkert er fælles personlighedstræk iblandt deres slags, og de bliver ikke fornærmede over at blive profileret af et firma på baggrund af deres begejstring for Applecomputere.
MacBook-bruger Reatha Braxton, der har sit eget medieagentur, Braxton Strategic Group, siger, at mange af de fælles træk ved Macbrugere har at gøre med den måde, Apple har reklameret for sine produkter på.
Kreative Mac
“Hele Macpakken, reklamerne, designet, hele imaget handler om kreativitet, og Mac har nærmest været det eneste man brugte på reklamebureauer, lige fra grafikerne til topcheferne” siger Braxton, som har været i reklamebranchen i mere end 20 år.
Men om Macbrugere besidder en form for overlegenhed, er Braxton ikke sikker på.
“Men de fleste, som brugere Mac vil fortælle dig, at det er en bedre maskine end en pc.”
Alligevel mener Braxton, at ideen om at bruge pc-alternativet har et element af coolfaktor over sig, som kan lokke kreative typer til at bruge Macs frem for de mere hverdagsagtige pc’er.
“Det er smartere ikke at være en lemming,” siger hun.
Æstetiske Mac
Igor Berstein, programmør for et webbaseret firma i New York er også eninghed i at der er fællestræk ved Macbrugere, men han mener ikke at det passer på ham selv.
Han begyndte at bruge sin MacBook Pro, fordi det var nemmere for ham som Linuxbruger at vænne sig til den Unixbaserede OS X end det var at vænne sig til pc.
“Men siden Apple tænker meget i æstestik, vælger modebevidste mennesker Mac” Mac-computere er også dyrere end pc’er, så det er mest sandsynligt at det er folk i middelklassen eller overklassen, der har råd til Mac”, siger han.
Oversat af Alex Zichau Hertz