Når kunder betaler med kredit- eller dankort, giver det butikken en udgift.
Alt efter kortudbyder kan det være fra få kroner op til ret store beløb. Sælger man en computer til 10.000 kroner til en kunde med et udenlandsk kreditkort, kan det nemt koste 500 kroner i gebyr.
Derudover skal man være klar over, at hvis kunden laver en “recharge”, det vil sige, at kunden kræver sine penge tilbage, kan det yderligere give et gebyr på 200-300 kroner.
Det sker fra tid til anden og er ekstraudgifter, man skal regne med at få, når man modtager betalingsmidler.
Nogle e-butikker vælger at lægge gebyret over på kunden direkte. Andre vælger at skjule det i prisen, for kunden kommer naturligvis altid til at betale for gebyret på en eller anden måde.
Kraftige reaktioner
Hvis man vælger at lægge gebyret over på kunden helt synligt som en ekstra udgift, skal man vide, at det nemt kan afføde kraftige reaktioner.
Mange ved ganske simpelt ikke, at det koster butikkerne penge, og de føler sig snydt.
Hvis en person, der er i gang med at købe noget til eksempelvis 10.000 kroner, går gennem kassen og lige pludselig bliver præsenteret for, at det nu koster 500 kroner ekstra, er der en stor risiko for, at vedkommende dropper handelen.
Det er noget, man må A-B splitteste på og finde ud af, hvilken type kunder man har.
Hvis jeg eksempelvis solgte en Rolls Royce, ville jeg indeholde det i prisen og lade være med at besvære kunden med et ekstra gebyr.
Hvis jeg solgte discount-købmandsvarer, ville jeg måske bruge gebyret som “bevis” på, at priserne er så lave, at selv et dankortgebyr på fem kroner skal frem i lyset.
Fortæl at det er dyrt
Der er en pædagogisk opdragelse i, at kunderne får at vide, at Mastercard, Diners, American Express m.m. er meget dyre at modtage for butikkerne.
En mulighed er at fortælle kunden, at handel med dankort er gratis eller meget billigt, mens betaling med førnævnte kort koster penge.
I Spamfighter har vi valgt at indeholde gebyret i vores normale priser. Det gør vi, fordi vores avance er velvoksen, og fordi vi ikke ønsker at miste kunder.
Men snart begynder vi at lægge et gebyr på dem, der ønsker at få en faktura tilsendt og betale efterfølgende, da det koster os mange penge at holde styr på i bogholderiet.
Det vil helt sikkert have en opdragende effekt på kunderne og på længere sigt overbevise flere om at betale med kreditkort.
Så for en gangs skyld har jeg ikke en direkte rettesnor.
Man bliver nødt til at prøve sig frem, men man skal blot vide, at gebyret helt sikkert vil mindske omsætningen, og at det er op til den enkelte at afgøre, om det er det værd.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.