Computerworld News Service MySQL bliver indført i et stigende antal virksomheder i alle brancher, og det var forventet, at virksomheden ville blive opkøbt eller gå på børsen.
Hvis alt går som planlagt, bliver virksomheden en del af Suns open source-softwareportefølje, som indeholder virksomhedens styresystem, Solaris og Java.
Salget forventes afsluttet enten sidst i tredje kvartal eller i starten af fjerde kvartal af 2008.
Jonathan Schwartz, administrerende direktør for Sun, kalder købet 'det vigtigste opkøb Sun nogensinde har foretaget'.
Han mener, at MySQL har brug for, at Sun udvider.
Udfordring for Oracle
Den største hindring for MySQL's vækst har været virksomhedens manglende evne til at "give en global virksomhed, der vil sætte gang i MySQL’s i forretningskritiske udvikling, ro i sindet," mener Jonathan Schwartz.
Sun tror på, at efterspørgslen efter denne open source-database vil fortsætte med at stige, især i fremspirende virksomheder og lande.
Det kan være en udfordring for Oracles dominans over databasemarkedet.
Vækst på de fremspirende markeder er særligt vigtigt for de store leverandører.
Ved at købe MySQL mener Jonathan Schwartz, at Sun får en virksomhed med en vidtrækkende kundebase, der inkluderer nogle af kendisserne fra Web 2.0-æraen, herunder Facebook og YouTube og ældre virksomheder som Toyota Motor og Southwest Airlines.
Samlet pakke
Administrerende direktør for MySQL, Marten Mickos, som nu bliver en del af Suns øverste ledelse, udtaler, at "det er et godt kulturelt match og en god strategisk alliance, men der er også en forunderlig logik, der danner basis for hele transaktionen."
MySQL har vundet terræn i forretningskritisk brug, og med opkøbet "vil vi kunne tilbyde disse kunder en endnu bedre service og en samlet software-pakke," siger Marten Mickos.
Her refererede han til den software-pakke, virksomheder typisk har brug for, herunder sikkerhed, identitet, ledelse og udviklingsværktøjer, som alle nu er en del af Suns portefølje.
Oversat af Mille Bindslev