Efter DR er sprunget fra den direkte transmission af Danish Music Awards 2008 (DMA) på grund af besparelser, har pladselskabernes brancheorganisation, IFPI, indgået et samarbejde med online-community'et MySpace om at sende hele musik-begivenheden direkte på MySpace.
På Danish Music Awards' profil kan musikinteresserede følge med i en direkte streaming og se, om Tina Dickow, Dúné og Nephew løber med priserne ved årets prisoverrækkelse.
Udover tv-transmissionen giver DMA's MySpace-profil også muligheden for at diskutere begivenheden både før, under og efter, musikpriserne er blevet overrakt.
Derudover vil interesserede kunne følge med kunstnerne backstage, på den røde løber og se klip med yndlingskunstnerne.
"Med MySpace-aftalen har vi fået en unik mulighed for både at transmittere DMA og lade seerne deltage mere direkte end nogensinde før," lyder det fra IFPIs marketing-direktør, Jesper Bay.
320.000 danskere på MySpace
Jesper Bay ønsker dog ikke at knytte nogen specifikke seer-forventninger til DMA-udsendelsen på MySpace.
"Vi mener dog, at MySpace er et oplagt valg for udsendelse, fordi der er så mange musikinteresserede på sitet. Det skulle gerne både give en god eksponering og en spændende debat," siger han til Computerworld.
Ifølge MySpace Denmark er der 330.000 danske MySpace-profiler, 23.000 danske bands tilknyttet community'et samt 11 millioner band- og musikerprofiler blandt de i alt 200 millioner MySpace-medlemmer, der kan følge DMA 2008.
Droppede egen hjemmeside
IFPI havde overvejet at sende DMA via sin egen hjemmeside, men idéen blev hurtigt skrottet, fordi IFPI dels ikke har den tekniske infrastruktur til en transmission af DMA's størrelse, og dels fordi det ville kræve for meget markedsføring af showet.
Og på den begrund ærgrer han sig trods alt over, at DR sprang fra DMA-transmissionen.
"Markedsføringen er selvfølgelig anderledes, end hvis DR skulle transmittere DMA. Jeg mener faktisk, at et show i denne størrelsesorden burde være en public service forpligtelse," siger Jesper Bay.
Begrænset produktion
IFPI betaler derfor et udefrakommende produktionsselskab i omegnen af en halv million kroner for tv- og web-produktionen DMA, hvilket ifølge Jesper Bay er billigere end de tidligere års show, hvor IFPI "hjalp" til med DR-finansieringen.
"Den begrænsede skærmstørrelse giver jo også nogle begrænsede produktionsomkostninger med kraner og den slags. På den anden side kan vi være til stede med flere kameraer på flere kanaler til gavn for de seere, der gerne vil vide mere om kunstnerne," siger Jesper Bay.
Han betegner MySpace-satsningen som et pioner-projekt, der kan blive gentaget på MySpace eller andre steder, hvis showet bliver en succes. Derfor er der heller ikke i første omgang større økonomiske beløb på spil mellem de to parter.
Tekniske forhandlinger ikke på plads
De tekniske forhandlinger mellem det kommende produktionsselskab og IFPI samt MySpace Denmark er endnu ikke faldet på plads.
Derfor kan marketing-koordinator Mikkel Abildtrup Bagger fra MySpace Denmark heller ikke oplyse om de tekniske specifikationer omkring udsendelsen.
"Lyd og billede er vi ved at forhandle om, men det skal være sådan, at man kan blæse udsendelsen op i fuld skærm størrelse," siger han til Computerworld.
Selvom det er første gang, at MySpace i Danmark skal transmittere et direkte show, har det internationale community erfaringer med lignende opgaver.
De nominerede bliver udråbt torsdag 17. januar, og DMA 2008 bliver afviklet 23. februar i Tivoli i København klokken 20.30.