Artikel top billede

Sangerinden Tina Dickow vil sandsynligvis være blandt de nominerede til Danish Music Awards 2008.

Danish Music Awards sendes i MySpace efter DR-exit

Danish Music Awards bliver transmitteret direkte på MySpace, hvor musik-interesserede kan debattere og se eksklusive klip med kunstnerne. Det sker, efter DR er sprunget fra direkte sending.

Efter DR er sprunget fra den direkte transmission af Danish Music Awards 2008 (DMA) på grund af besparelser, har pladselskabernes brancheorganisation, IFPI, indgået et samarbejde med online-community'et MySpace om at sende hele musik-begivenheden direkte på MySpace.

Danish Music Awards' profil kan musikinteresserede følge med i en direkte streaming og se, om Tina Dickow, Dúné og Nephew løber med priserne ved årets prisoverrækkelse.

Udover tv-transmissionen giver DMA's MySpace-profil også muligheden for at diskutere begivenheden både før, under og efter, musikpriserne er blevet overrakt.

Derudover vil interesserede kunne følge med kunstnerne backstage, på den røde løber og se klip med yndlingskunstnerne.

"Med MySpace-aftalen har vi fået en unik mulighed for både at transmittere DMA og lade seerne deltage mere direkte end nogensinde før," lyder det fra IFPIs marketing-direktør, Jesper Bay.

320.000 danskere på MySpace

Jesper Bay ønsker dog ikke at knytte nogen specifikke seer-forventninger til DMA-udsendelsen på MySpace.

"Vi mener dog, at MySpace er et oplagt valg for udsendelse, fordi der er så mange musikinteresserede på sitet. Det skulle gerne både give en god eksponering og en spændende debat," siger han til Computerworld.

Ifølge MySpace Denmark er der 330.000 danske MySpace-profiler, 23.000 danske bands tilknyttet community'et samt 11 millioner band- og musikerprofiler blandt de i alt 200 millioner MySpace-medlemmer, der kan følge DMA 2008.

Droppede egen hjemmeside

IFPI havde overvejet at sende DMA via sin egen hjemmeside, men idéen blev hurtigt skrottet, fordi IFPI dels ikke har den tekniske infrastruktur til en transmission af DMA's størrelse, og dels fordi det ville kræve for meget markedsføring af showet.

Og på den begrund ærgrer han sig trods alt over, at DR sprang fra DMA-transmissionen.

"Markedsføringen er selvfølgelig anderledes, end hvis DR skulle transmittere DMA. Jeg mener faktisk, at et show i denne størrelsesorden burde være en public service forpligtelse," siger Jesper Bay.

Begrænset produktion

IFPI betaler derfor et udefrakommende produktionsselskab i omegnen af en halv million kroner for tv- og web-produktionen DMA, hvilket ifølge Jesper Bay er billigere end de tidligere års show, hvor IFPI "hjalp" til med DR-finansieringen.

"Den begrænsede skærmstørrelse giver jo også nogle begrænsede produktionsomkostninger med kraner og den slags. På den anden side kan vi være til stede med flere kameraer på flere kanaler til gavn for de seere, der gerne vil vide mere om kunstnerne," siger Jesper Bay.

Han betegner MySpace-satsningen som et pioner-projekt, der kan blive gentaget på MySpace eller andre steder, hvis showet bliver en succes. Derfor er der heller ikke i første omgang større økonomiske beløb på spil mellem de to parter.

Tekniske forhandlinger ikke på plads

De tekniske forhandlinger mellem det kommende produktionsselskab og IFPI samt MySpace Denmark er endnu ikke faldet på plads.

Derfor kan marketing-koordinator Mikkel Abildtrup Bagger fra MySpace Denmark heller ikke oplyse om de tekniske specifikationer omkring udsendelsen.

"Lyd og billede er vi ved at forhandle om, men det skal være sådan, at man kan blæse udsendelsen op i fuld skærm størrelse," siger han til Computerworld.

Selvom det er første gang, at MySpace i Danmark skal transmittere et direkte show, har det internationale community erfaringer med lignende opgaver.

De nominerede bliver udråbt torsdag 17. januar, og DMA 2008 bliver afviklet 23. februar i Tivoli i København klokken 20.30.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere