Computerworld News Service: Analytikere påpeger, at Google endnu har meget at lære, når det gælder søgemaskiner til virksomhederne.
Indenfor søgemaskiner, der anvendes af privatpersoner, kan Googles dominans ikke være mere udtalt.
I følge analysefirmaet Hitwise blev 65 procent af alle søgninger i USA i december foretaget med Google.
Den nærmeste rival, Yahoo, lå på 21 procent. Her efter kommer MSN.com med syv procent og Ask.com med fire procent.
Sammenlignet med året før var der tale om en stigning på fem procent for Googles vedkommende og en procent for Yahoo.
Passer ikke sammen
Eksperter inden for søgning siger, at Googles dominans på forbrugermarkedet ikke automatisk vil give selskabet store markedsandele blandt virksomhederne, før det tilpasser dets Search Appliance, så det passer til gamle systemer og komplekse it-infrastrukturer.
I følge analytikerne mangler Googles Search Appliance en række administrative funktioner, der kan sikre at virksomhederne kan komme i kontakt med deres back-end databaser, som kan være mange år gamle (i nogle tilfælde flere årtier gamle).
Du kan ikke bare plugge det ind og regne med det virker, siger analytikeren Sue Feldman fra IDC.
Hun anslår, at Googles Search Appliance kun udgør en procent, eller mindre, af firmaets indtjening, der årligt er på 50 milliarder kroner.
Udnytter Googles svagheder
Chris Sherman, chefkonsulent hos Searchwise, siger, at de andre spillere på markedet, såsom Verity, Autonomy og Fast, har arbejdet på at perfektionere kundetilpassede interfaces og kraftig back-end support for at udnytte Googles svagheder på disse felter.
"Google tillader tilpasning af selskabets interface, men slet ikke i samme omfang som de andre firmaer," siger han.
Microsofts enterprise search server har fået favorable bedømmelser af analytikerne, der siger, at det kan skaleres til mange forskellige slags servere, og give it-afdelingen de adkomster, som de ønsker i et søgeprogram.
Sue Feldman siger, at den form for tilpasning giver en bedre kategorisering af informationerne, og er ikke kun afhængig af, at brugeren indtaster det rette søgeord.
Endnu ikke med
Hun bemærker, at Google er begyndt at tilføje disse muligheder, "men selskabet er endnu ikke helt med."
Chris Sherman siger, at Google skal afsætte flere folk til at sælge Search Appliance til virksomhederne.
"Firmaerne, der leverer søgeapplikationer til virksomhederne har en salgsorganisation, der en vant til at tale med it-afdelingerne.
Indtil for nylig var Googles Search Appliance et stedbarn til deres web-søgemaskine og deres reklamesalg."
Oversat af Bo Madsen.