Der er atter en gang stor utilfredshed med landets receptserver, der har været ramt af nedbrud og forsinkelser adskillige gange siden det gamle system til receptoverførsel blev udskiftet for godt et år siden.
I dagene efter nytår var der nemlig atter en gang problemer med receptserveren, hvilket betød lange ventetider før patienterne kunne få deres medicin.
8. januar mødtes Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Danmarks Apotekerforening og Lægemiddelstyrelsen for at diskutere driftssituationen for receptserveren.
"På mødet blev det aftalt at iværksætte en såkaldt parallel receptfremførsel. Det betyder, at de to leverandører, Progrator og KMD, som transporterer elektroniske recepter fra lægerne via lægesystemerne, fremover fungerer helt uafhængigt af hinanden. Nedbrud hos den ene leverandør vil derfor ikke længere påvirke forsendelsen af recepter fra de læger, der bruger den anden leverandør," oplyser Lægemiddelstyrelsen på sin hjemmeside.
Undersøgelse skal finde løsning
Hidtil har de enkelte læger været opkoblet til enten Progrator eller KMD på den måde, at KMD har sendt recepter videre til Progrator, der har været forbundet med receptserveren.
Det bliver nu lavet om, således at både KMD og Progrator kan kommunikere direkte med receptserveren. Et nedbrud hos Progrator vil således ikke lægge hele afbryde hele forbindelsen til recpeptserveren.
Lægemiddelstyrelsen forventer det nye system er oppe at køre inden for to uger.
Den parallelle receptfremførsel skal dog ikke ses som den endegyldige løsning på receptserverens problemer.
På mødet blev det nemlig besluttet, at en ekstern konsulentundersøgelse skal gennemgå it-systemerne, og på den baggrund komme med sin anbefaling for hvad, der skal til, for at sikre højere oppetid for receptserveren.
Den undersøgelse skal være gennemført senest midt i marts.
Nedbrud skyld i nye problemer
Nedetid for receptserveren har været et tilbagevendende problem siden indførslen i begyndelsen af 2007.
Et alvorligt hardwarenedbrud hos leverendøren Progrator i dagene efter nytår, betød igen at landets apoteker oplevede forsinkelser på at modtage elektroniske recepter.
Det skabte kødannelse 3. januar, hvilket betød yderligere forsinkelser.
Når receptserveren er nede, kan apotekerne kun tilbyde kunderne en kop kaffe og forsøge at indgyde dem tålmodighed. Medicinen kan kunderne ikke få.