Artikel top billede

EU vil have øget brugen af DRM

Selv om musikindustrien bevæger sig væk fra brugen af DRM, opfordrer EU-kommissionen til anvendelse af den udskældte teknologi. Formålet er at firdoble indtjeningen for indholdsudbyderne.

Mange musik-elskere har i de seneste uger draget lettelsens suk over, at store pladeselskaber som Universal, EMI og Warner Music Group har droppet det snærende digital rights management (DRM).

Brugen af DRM forhindrer nemlig musik-kunderne i at flytte musiknumrene rundt på forskellige afspilningsplatforme som telefonen, pc'en og MP3-afspilleren.

Men nu melder EU-kommisionen sig på banen, og opfordrer til, at musikindustrien skal bruge DRM-teknologien til at sikre sig en mere effektiv forretning og forhindre pirateri.

EU-kommisionen påpeger, at selvom DRM teknologien i lang tid er blevet opfattet som værende negativ og har begrænset afspilningsmulighederne, så er det fremtidens online-løsning for musikindustrien.

Kan være nøglen

"Teknologi til at kontrollere rettighederne i et online-miljø kan være nøglen, som muliggør indholdsudbydernes digitale overgang og udvikling af innovative forretningsmodeller – især når det drejer sig om indhold med en høj værdi," lyder det på kommissionens hjemmeside.

EU opfordrer samtidigt til en DRM-løsning, der er gennemskuelig for musik-kunderne med hensyn til, hvor og hvordan de kan afspille deres musik.

Vil kappe ulovlige forbindelser

Med udspillet vil EU udvikle et marked for indhold som computerspil, musik og film, der sikkert og lovligt kan krydse de europæiske grænser.

Derfor opfordrer kommissionen de store spillere i indholdsindustrien til at arbejde tættere sammen for at sikre sig selv og kunderne de bedste vilkår, og samtidigt få andel i den potentielle firdobling af indholdsomsætningen indenfor EU, som kommissionen forventer stiger fra 13,5 milliarder kroner i 2005 til 62 milliarder i 2010.

"Vi skal foretage et valg i Europa: Ønsker vi at have en stærk musik-, film-, og spilindustri?

Hvis ja, skal vi give industrien en juridisk sikkerhed, indholdsudbydere en fair betaling, og forbrugerne en bred adgang til online-indhold," udtaler medie-kommissær Viviane Reding til Businessweek.

EU-kommissionen vil i første omgang undgå lovmæssige indgreb, men vil i stedet arbejde på en ikke-bindende handlingsplan med opfordringer til indholdsindustrien. Handlingsplanen vil blive lanceret "midt på året."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere