Artikel top billede

Tre store it-virksomheder må betale for, at de har reklameret for betonsports.com, der er tiltalt for ulovligt at formidle spil på nettet.

Microsoft, Google og Yahoo betaler for ulovlig markedsføring

Microsoft, Google og Yahoo har indvilliget i at betale sammenlagt 163,4 millioner kroner for at slippe for påstande om, at de har reklameret for ulovlig gambling.

Computerworld News Service Microsoft betaler 109 millioner kroner, Google betaler 15,5 millioner kroner og Yahoo 38,9 millioner, meddeler det amerikanske justitsministerium

De tre virksomheder har hverken bestridt eller indrømmet, at de har reklameret for ulovlig online-gambling ved at vise reklamer for gambling-sider mellem 1997 og i år.

Afgørelsen udspringer af en undersøgelse af ulovlig gambling på nettet foretaget af statsadvokat Catherine Hanaway fra Eastern District of Missouri, det amerikanske forbundspoliti FBI og skattevæsenet

Catherine Hanaway rejste tiltale mod grundlæggeren af Betonsports.com, 10 andre personer og fire virksomheder for gangstervirksomhed, konspiration og svindel ved et hårdt nedslag på online spil den 6. juni 2006.

Catherine Hanaway rejste endnu en tiltale mod Betonsports, tre andre virksomheder og 12 personer den 28. juni i år.

Ulovlige aktiviteter

Ureguleret online-gambling er ulovligt i USA, meddeler justitsministeriet.

De tre virksomheder beskyldes for at skaffe deltagere gennem deres annoncer for ulovlige aktiviteter.

Disse aktiviteter falder ind under den amerikanske lov om medvirken til lovovertrædelse.

Microsofts afgørelse medfører en bøde på 23,3 millioner kroner og et bidrag på 38,9 millioner til International Center for Missing and Exploited Children.

Virksomheden har også indvilliget i at lave en online reklamekampagne med fokus på unge mennesker og et budskab om, at online-gambling er ulovligt ifølge amerikansk lovgivning.

Kampagnen skal køre i tre år med start i begyndelsen af 2008.

Kampagne mod spil

Yahoo har betalt 15,5 millioner kroner til den amerikanske stat og vil bruge 23,3 millioner på online-annoncer for en public service-kampagne, der har til formål at informere brugere om, at operatører og deltagere i online eller telefonbaseret sport og gambling på casinoer og lignende steder risikerer at blive arresteret og retsforfulgt.

"Summerne lægges til de 207,5 millioner kroner, der allerede er inddrevet på tab og skatterestance de seneste år fra operatører af ulovlige gambling-virksomheder," fortæller Catherine Hanaway.

"Ærlige skatteborgere og medarbejdere i gambling-branchen, som følger loven, lider under konsekvenserne for dem, der fremmer ulovlig adfærd på nettet."

Ingen indrømmelser

Google meddeler, at virksomheden har medvirket i undersøgelsen.

"Vi ikke har indrømmet nogen ulovligheder, men justitsministeriet har informeret os om, at online-gambling er ulovligt i USA, og at reklamer, der fremmer det ,er upassende,” lyder det fra virksomheden.

"Google standsede frivilligt sådanne annoncer, som var en meget lille del af vores AdWords-forretning, i april 2004."

Yahoo hævder, at man holdt op med at vise annoncer for gambling-sider "for flere år siden."

Microsoft arbejder på en udtalelse.

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere