Selv om det russiske telemarked vokser eksplosivt lige nu, er den hellige gral langt fra vel forvaret.
Tværtimod, mener danske Kim Bybjerg, der er sat til at rydde op i det franske teleselskab Oranges russiske datterselskab.
"Vi skal have vendt hele butikken på et år. Udfordringen er at fange væksten i markedet. Godt nok vokser vi med 18 procent, men vi er i marked, der vokser med i hvert fald 25 procent," siger Kim Bybjerg.
Han erkender blankt, at Orange nok har forsømt at tilpasse sig i tide for at kunne følge med konkurrenterne på forretningsmarkedet.
Ikke i takt med markedet
"Salgs- og marketingsorganisationen har ikke udviklet sig i takt med markedet," siger Kim Bybjerg.
For at løse den opgave skal Kim Bybjerg tilpasse organisationen, så den er i stand til at holde trit med den store lokale konkurrent, Golden Telecom. Og det handler meget om at ændre mentaliteten blandt hans russiske medarbejdere, mener han.
"Måden at drive forretning på, måden at forstå kunders behov og omsætte det til forretningsmuligheder er ... ja en by i Rusland," siger Kim Bybjerg.
Og det er kritisk i forhold til erhvervskunderne, der forventer den samme kommercielle forståelse, som de er vant til på det vesteuropæiske marked.
Ikke store forudsætninger
Han ser også en række muligheder åbne sig i konkurrencen med blandt andet Golden Telecom, fordi mange russiske virksomheder er begyndt at købe op i Vesten og derfor efterspørger en samlet pakke på tværs af grænserne.
Det er noget, som et internationalt selskab som Orange umiddelbart er bedre i stand til at levere end konkurrenten Golden Telecom, der først og fremmest holder sig på det russiske hjemmemarked, mener Kim Bybjerg.
Han erkender, at han ikke har de store forudsætninger for at forstå det russiske marked.
"Men mine forudsætninger for at løse opgaven er, at jeg har været med til at gennemføre de samme organisatoriske ændringer på det europæiske marked de seneste år," siger Kim Bybjerg.
Kørt nye folk på plads
Den 45-årige dansker har arbejdet i Orange som vicedirektør med ansvar for marketing og salg på blandt andet det vesteuropæiske marked.
Nu har han ansvaret for den godt 200 mandstore organisation, som han har ansvaret for de næste måneder. Inden stafetten skal gives videre til en ny chef.
"Jeg kan få sat en masse ting i gang, men jeg kan selvfølgelig ikke følge det til dørs. Det kommer til at tage tid at få fuldført opgaven. Jeg skal have kørt nogle nye folk på plads," siger Kim Bybjerg.
Hjemme i Danmark venter familien på, at han bliver færdig med den russiske mission.
"Nu har jeg heller ikke været hjemme, siden jeg tog herover i november. Så jeg skal først hjem til jul," siger Kim Bybjerg.