Mange e-købmænd har den meget fejlagtige opfattelse, at forsiden er den vej, alle kunder bruger, når de kommer på besøg, og det kan ikke være mere forkert.
Man vil ofte opdage, at over halvdelen kommer ind helt andre vegne fra.
Det kan være folk, der har linket til bestemte dele af ens website.
Det kan være folk, der søger på søgemaskiner, hvor de så bliver smidt ind på specifikke produktsider og så videre.
Der er rigtigt mange muligheder for, at en kunde ender på en underside og ikke forsiden.
Teknikken skal være i orden
For det første er det vigtigt, at teknikken er i orden. I mange e-butikker kan det gå helt galt, hvis en kunde kommer ind andre steder fra end forsiden.
Jeg har set e-butikker, hvor det ikke var muligt at lægge varer i indkøbskurven, jeg har set butikker, hvor hele topbaren manglede, og jeg har set andre mærkværdigheder, som alle umuliggjorde, at jeg købte noget i butikken, og det må siges at være skidt.
Så sørg for at programmere shoppen således, at uanset hvor, man kommer fra, så virker alting 100 procent perfekt.
Tilbage til forsiden
Den anden ting, som er væsentlig, er navigation og positionering.
Hvis potentielle kunder bliver kastet ned midt i shoppen, kan de så finde tilbage til forsiden?
Kan de se, hvor i butikken de er?
Giver oplevelsen mening for dem? Ved de overhovedet, hvad det er for en butik, de er havnet i?
Det er vigtigt, at logoet står på alle sider, at navigationen er klar, så man nemt kan finde tilbage til forsiden.
Optimalt er der tydelige “breadcrumbs”, altså en sti, som viser, hvor i shoppen man står, så man kan gå et eller flere niveauer op og kigge på andre produkter i samme kategori etc.
Slutteligt skal du huske, at man kun har godt tre sekunder til at give et tillidsfuldt indtryk af sin butik.
Fatter den besøgende ikke med det samme tillid til butikken, så kan man glemme alt om at sælge sine varer, og den besøgende er hoppet tilbage til Google og trykker på det næste link i rækken.
Så alle de effekter, du bruger i din e-butik for at opnå forbrugerens tillid, skal basalt set være på alle sider.
Sådan skaber vi tillid
I Spamfighter er vi for eksempel Microsoft Gold Certified Partner, og det logo er et af vores vigtigste måder at skabe tillid på.
Derfor har vi valgt at lægge det ind i vores topbar, som bliver vist på alle sider, og på den måde sikrer vi os, at alle ser det, uanset hvordan de ender på vores website.
Så prøv at bruge en søgemaskine til at finde nogle af de produkter, du sælger i din e-butik, og se hvordan du kommer ind på dit website.
Virker teknikken, er navigationen i orden.
Er det tydeligt, hvilken butik du er i, er de symboler, du bruger, til at skabe tillid tydelige?
Hvis bare en af de nævnte ting ikke spiller, så kan du være sikker på en ting, og det er, at det koster dig salg hver eneste dag, så hvad venter du på?
Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.