Computerworld mener: It-Danmark står over for en massiv ledelsesmæssig udfordring, som hverken handler om teknologi eller konjunktur, men om lederskabets kvalitet.
Hele 78 procent af it-medarbejderne i de danske virksomheder føler sig i dag så svagt knyttet til deres arbejdsplads, at de står klar til at rykke på et godt jobtilbud fra en anden arbejdsgiver.
Det fremgår af Computerworlds nye Loyalitetsbarometer, som er udarbejdet i samarbejde med SCR Gruppen og Loyalty Group International og bygger på 4.500 besvarelser.
Virksomheder, der har et så svagt tag i deres medarbejdere, står selvsagt også svagt på et marked, hvor den største vækstbarriere er mangel på medarbejdere.
Og det er ikke blot samfundets skyld, nej.
Loyalitetsbristen er i høj grad et symptom på en svag ledelsesindsats.
Tydeligvis formår it-medarbejdernes ledere ikke at levere de nødvendige rammer og incitamenter, som skaber engagerede og loyale medarbejdere, der trives for godt til at lade sig flytte let.
Strategi for fastholdelse
En god strategi for fastholdelse er lige så vigtig som en god rekrutteringsindsats, hvis man som virksomhed vil klare sig bedst muligt igennem i den historiske rekrutteringskrise, der udfolder sig i hele erhvervslivet.
Det koster penge og produktivitet hver gang, en medarbejder bliver skiftet ud – ligesom en truende kannibalisering af medarbejdere i branchen kan udløse en ødelæggende lønspiral.
Betydningen af fastholdelse er enten ikke erkendt blandt lederne, eller også mangler de kompetencer og indsigt til at eksekvere.
Hvad enten sandheden ligger tættere på det ene eller det andet, er der tale om en ledelsesmæssig udfordring, som meget vel kan afgøre forskellen på succes og fiasko i de kommende år.
Ifølge Henning Søgaard Nielsen fra SCR Gruppen er opskriften på ledelse 2.0 en kombination af:
Coach-orienteret ledelse, hvor den enkelte medarbejder får personlig sparring og tæt dialog om arbejdets udformning.
Individuel plan for karriere og personlig udvikling, der giver mulighed for at udfolde ambitioner og faglige ønsker.
Den virkelighed er hverdag i alt for få virksomheder i dag.
Advarslerne om, at dagens ledelsesindsats – lad os kalde det ledelse 1.0 – er utilstrækkelig, kommer ikke alene fra rådgiverne. Morten Felding, administrerende direktør for Xerox i Danmark og formand for IT-Branchens udvalg om fremtidens arbejdsplads, siger det sådan:
“Vi er dårligt klædt på. Det er de færreste virksomheder, som har forholdt sig til den situation, som vi er på vej hen imod.”
Feldings pointe er, at fremtidens teknologisk understøttede arbejdsplads giver medarbejderne muligheder for et mere individuelt tilrettelagt arbejdsliv – et scenarie, som danskerne ifølge en opinionsmåling fra Userneeds selv har store forventninger til.
Problemet er blot, at virksomhederne ledelsesmæssigt ikke er gearede til at udnytte den mobile og individuelle teknologi til at levere de arbejdsrammer, som danskerne gerne vil have.
Mis-match
Problemet i et mis-match mellem teknologisk drevne forventninger og ledelsesmæssigt orkestrerede muligheder er utilfredse eller direkte skuffede medarbejdere, som søger bedre rammer andre steder.
Der er et klart behov for at formulere en handlingsplan i form af “Projekt Ledelse 2.0”, der har det som sin vision at opkvalificere det danske lederskab, så det formår at møde kravene fra fremtidens medarbejderne og udnytte mulighederne i fremtidens arbejdsplads.
Her bør it-virksomhederne naturligt gå forrest.
Hvis it-sektoren ikke formår at levere best cases på, hvordan fremtidens medarbejder skal håndteres, så risikerer det ikke alene at svække vækstmulighederne i kraft af medarbejdermangel.
Det kan også blive vanskeligt at sælge de værktøjer og løsninger, som fremtidens medarbejder skal have til rådighed.
Hvem tager initiativet?