San Jose, USA: Det bliver brugerne, der kommer til at indtage rollen som distributør af de enorme mængder af indhold, som BBC vil gøre tilgængelig, når den meget omtalte iPlayer endelig ventes at få officiel premierer i julen.
Det mener Erik Huggers, der leder udviklingen af BBC Future Media.
"Vi gør 1,3 millioner timers BBC-udsendelser tilgængelig. Det er umuligt at katalogisere og distribuere viden om i gammeldags forstand. Brugerne bliver distributører gennem tjenester som YouTube, Facebook og anbefalelsestjenester, som vi endnu ikke kender," siger Erik Huggers.
Han deltog tidligere på ugen i en session med Ciscos topchef John Chambers.
Men BBC-chefen var ikke selv tilstede i Sillicon Valley, hvor Cisco-chefen stod på scenen. Erik Huggers var derimod i London, men med på en videokonference via videokonferenceproduktet Telepresence.
Og netop iPlayer og Telepresence udgør lige nu højdepunkterne i udviklingen af video over internettet i Europa.
For det er her Cisco ifølge netværksgigantens europæiske chef, Chris Dedicoat, har størst succes med at få virksomheder som tyske Metro Group og VW til at købe videokonferencekonceptet, der i sin nuværende form begynder ved 300.000 dollar.
Klar med ordreblokken
Både iPlayer og Telepresence er blot eksempler på produkter, der i de kommende år vil blive skaleret op og ned til alle mulige typer af indhold, enheder og netværk.
Midt i udviklingen sidder Cisco sammen med andre leverandører som Huawei Technologies, Lucent Alcatel, Juniper Networks, Nortel, Nokia Siemens Network og L.M. Ericsson klar til at levere det udstyr til Europas data-infrastruktur, som er afgørende nødvendigt for at få de store videovisioner til at flyve.
For en del af prisen for at gøre videovisionen til virkelighed er et enormt forbrug af båndbredde.
Det har fået internetleverandørerne i Storbritannien til at slå alarm. De frygter, at BBCs iPlayer initiativ vil skabe trafikkaos på nettet.
Analytikere har tonet båndbredde-frygten ned med argumentet om, at internetleverandørerne blot ønsker at sælge deres egne IPTV-produkter frem for at lægge båndbredde til gratis BBC-inhold.
Alligevel erkender Erik Huggers at iPlayeren allerede i løbet af det næste år ventes at femdoble internettrafikken hos BBC.
Telepresence guffer båndbredde
Siden Cisco lancerede Telepresence for et år siden er selskabet blevet en af sine egne bedste kunder.
For netværksgiganten bruger videokonferenceløsningen flittigt og det betyder, at 40 procent af koncernens internettrafik i dag er trafik i forbindelse med Telepresence.
“Forbruget af båndbredde betyder, at mange potentielle virksomhedskunder lige skal kigge på infrastrukturen inden de beslutter sig – det kan lægge en dæmper på salget,” siger Chris Dediccoat, der er chef for Ciscos aktiviteter i Europa.
Samtidig peger han på, at der er en kæmpe udfordring for teleselskaberne, der skal modernisere netværk til næste generations netværk (NGN).
Men både Chris Dedicoat og en af hans næstkommanderende i Europa, vice president Phil Smith, peger på, at der ikke er nogen vej udenom for de gamle europæiske teleselskaber.
Dels bliver de presset af nye leverandører, der etablerer fiberbaserede NGN og dels er der stor politisk opmærksomhed på sagen.
“Jeg er i løbende dialog med Vivianne Redning (EU kommissær med ansvar for ilt og tele). Hun frygter direkte for Europas konkurrenceevne, hvis ikke datainfrastrukturen i Europa moderniseres og opgraderes,” siger Phil Smith.
“Og når historiebøgerne engang skal skrives, så er jeg overbevist om, at vi vil se en udvikling, hvor det i de nærmeste år vil være virksomhedernes anvendelse af video til it-understøttelse af samarbejde, videokonferencer og lignende, der skubber på moderniseringen Men til syvende og sidst, så vil forbruger-video til underholdning sætte farten i udviklingen af datainfrastrukturen,” forudser Phil Smith.