It-selskabet Apples satsning på tv-medieafspilleren Apple TV ser i første omgang ud til at floppe, fordi forbrugerne ikke har været nær så interesserede som først antaget.
Det skriver Computerworlds norske søsterblad, idg.no.
Tilbage i maj præsenterede markedsanalysefirmaet Forrester en prognose, der viste, at Apple ville sælge en million Apple TV-enheder. Mod udgangen af 2007 har Apple solgt omkring 400.000 enheder.
Julesalget kan dog pumpe lidt lufter under vingerne for Apple TV, der forbinder iTunes med fjernsynet hjemme i stuen.
Men ifølge en anden Forrester-undersøgelse er der ikke mange, der er interesseret i at købe en Apple TV enhed, selvom halvdelen af alle voksne mennesker på nettet kender til Apple TV.
iTunes får skylden
Forrester påpeger, at Apples problem er tæt forbundet med Apples salgs-site - iTunes Store.
Her går salget af videoer, film og tv-serier nemlig dårligere end forventet, og det smitter af på Apple TV.
Grunden til det vigende salg på iTunes Store kan måske findes i bruddet med tv-producenten NBC, der sidder på nogle af de største komedieshows i USA herunder Frasier, Will & Grace, Friends og Seinfeld, der alle er kendt fra dansk tv.
Flere tv-shows på iTunes er dog slet ikke er tilgængelige for seere uden for USA.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Apple Danmark angående salget af Apple TV.