San Jose, USA: Med snart 25 år på bagen er leverandøren af netværksløsninger Cisco for alvor i gang med en radikal forandring af måden at gøre forretning på.
Samtidig med, at fokus flyttes fra produkter til løsninger, skal organisationen forandres fra den gamle diktér og kontroller-kultur til en samarbejds- og gruppekultur.
"I Ciscos evolution af forretningsmodellen er det ikke de sædvanlige topledere, der driver virksomheden fremad. Vi går fra en kultur, der dikterer og kontrollerer til samarbejde og holdindsats," siger John Chambers.
Et mantra der både skal forandre Cisco og levere en ledelsesmodel, der kan sælge løsninger i fremtiden.
De mest synlige eksempler er den senste tids organisationsændringer i vigtige dele af Ciscos organisation, blandt andet i udviklingsorganisationen.
Her har udviklingschef - og John Chambers formodede kronprins - Charles H. Giancarlo blandt andet etableret en udviklingsgruppe af de ledere, der referere til ham, og dermed uddelegeret arbejdet med udviklingsbeslutninger.
Næste generations forretning
Næste generations forretning kaldte topchefen John Chambers det, da han i går talte til knap 400 it- og fiansanalytikere samt pressefolk ved et Cisco-arrangement i Silicon Valley.
Og for Cisco handler næste generations forretning om skabe en ramme, der kan integrere og levere samlede løsninger, som omfatter både de traditionelle kerneprodukter - hardware der håndterer netværkstrafik hos store virksomheder - og de produkter og services, som Cisco har købt sig til de sidste par år
Blandt opkøbene med nye podukter var således den danske leverandør af digitale video- og mediecentre Kiss Technology i 2005.
Men Kiss var en letvægter i forhold til købene af Linksys, der producerer router og andet udstyr til hjemmenetværk og små virksomheder, Scientific Atlanta, der leverer settopbokse og udstyr til videotransmission, og den seneste nyanskaffelse WebEx, der hoster videokonferencer for omkring to millioner registrerede brugere.
Cisco skønnes at have mindst 100 milliarder kroner i pengekassen, og de fleste iagttagere venter flere opkøb. Men den store udfordring er nu at kunne håndtere en organisation, hvor to fokusområde ifølge John Chambers nu er erstattet af op mod 20.
Væskstformen skal holde
John Chambers vil holde Ciscos vækstform i top ved at gå på nye markeder og købe sig til vækst. Målet er en langsigtet vækst på 15 procent toplinje om året - hvilket vil være imponerende for en virksomhed med en årlig omsætning på knap 180 milliarder kroner.
"Vi skal tænke som et hold og skabe en tekologisk ramme for innovation," siger John Chambers.
Han peger på, at virkeliggørelsen af Ciscos eksklusive videokonferenceprodukt Telepresence for alvor har sat skub i arbejdet med at tænke som et hold, fordi det er blevet meget nemmere at samarbejde i konceren på tværs af grænser.
"Det er er fantastisk at tænke på, at et produkt, der knapt eksisterede for et år siden, nu fuldstændig er i gang med at forandre vores måde at arbejde på," siger John Chambers.
Han forklarer det selv med, at netop video er helt afgørende for gennemslagskraften af de it-værktøjer, der bruges til samarbejde – collaboration tools.
John Chambers tanker bakkes op af direktør Erik Brynjolfsson fra Center for Digital Business på MIT. Han deltog i John Chambers tale via en TelePresence-løsning på MIT i Boston. Han peger på teknologien som en vigtig ingrediens, men slet ikke der, hvor der skal investeres mest.
90 procent organisation
"Det er mindre end 10 procent af investeringerne til at skabe en samarbejdende organisation, der går til it. Resten handler om processer altså at definere metoder og gøre dem repeterbare, men teknologien er forudsætningen for at det kan lade sig gøre," siger Erik Brynjolfsson.
Han peger på, at de rige lande med USA i spidsen har stor udfordring, fordi produktiviteten falder.
"Vi har i 1990'erne oplevet en høj vækst i produktiviteten som følge af it-anvendelse – helt op til fem procent om året. Nu er vi i USA nede på en halv til en procent, og det spås, at vi ikke kommer over to procent lige med det samme.
Det er nu alt for pessimistisk efter min opfattelse, men for igen at få teknologien til at løfe produktiviteten, så skal der arbejdes med innovation," siger Erik Brynjolfsson.
"Teknologien skaber ikke i sig selv innovation. Men det gør de procesændringer og organisationsformer, som teknologien fremmer," siger direktøren fra Digital Business på MIT.