Dell lancerede i går en konvertibel tablet-pc. Det vil sige en bærbar computer, hvor der ud over et tastatur under en klap-op-skærm også er mulighed for at rotere skærmen og lukke den ned over tastaturet med skærmen opad. Her kan der skrives med fingeren eller en pen på den trykfølsomme skærm.
Intet tablet-gennembrud
At Dell træder ind på tablet-markedet er dog ikke ensbetydende med, at tablet-markedet står overfor sit gennembrud.
For selv om Dell traditionelt først går ind i et marked, når det er tæt på at opnå stor volumen, skal denne lancering ikke tages som et tegn på, at dette er ved at ske for tablet-pc’en.
Det mener research manager i analysehuset IDC Nordic, Anders Elbak.
"Jeg tror ikke, at vi vil se noget boom i tablet-markedet. Det er et nicheprodukt, og det vil det fortsat være," siger han.
Godt en procent af markedet
Anders Elbak fortæller, at tablet-markedet de første tre kvartaler i år udgjorde 1,1 procent af det samlede marked for bærbare computere i Danmark.
"Tablet-pc'en mangler den der killer-applikation, der for alvor kan gøre den attraktiv, og så mangler der interesse fra det private marked. Private har ikke det store behov for tablet-pc’en, ligesom man betaler dyrt for tablet-funktionen i forhold til, hvad man ellers kan få en bærbar pc til," siger Anders Elbak.
Og han mener, at det er de færreste private og budget-ansvarlige i virksomhederne, der vil betale merprisen.
"Der vil da være et marked for Dell, men det vil ikke være et volumenmarked," siger Anders Elbak.
Dell lancerer sin nye tablet-pc til en pris af 2.500 dollars i USA.
Lukke hul i sortimentet
Anders Elbak peger på, at en årsag til, at Dell alligevel går ind i tablet-markedet, på trods af de manglende udsigter til at kunne høste et stort salg, kan være, at Dell vil lukke et hul i sortimentet.
"Hvis en stor virksomhed skal ud og købe nogle tusinde pc’er til sine medarbejder, og nogle af dem skal være tablet-pc’er, kan Dell risikere at gå glip af ordren, fordi virksomheden typisk helst vil købe alle pc’en ét sted.
Med lanceringen kan de lukke et hul i deres sortiment, der gør, at de kan undgår at få glip af sådanne store kunder," siger Anders Elbak.
Ikke offensivt træk
Han vil ikke kalde Dells lancering defensiv, men offensiv er den heller ikke, mener han.
"Jeg har svært ved at se det som et decideret offensivt træk. Jeg kan ikke se Dell som en first mover i det marked.
Men det er på den anden side heller ikke noget, de er presset til. Det er i høj grad, fordi de mener, at de har et hul i produktportefølgen. De vil ikke risikere at miste kunder, fordi de ikke kan levere alt," siger Anders Elbak.