Tilbage til: Fem danske it-topchefer sætter ord på 2008.
CIO hos Danfoss, Kenneth Egelund Schmidt, der i juni blev kåret som Årets CIO, får i 2008 brug for at mobilisere alle sine færdigheder inden for kommunikation, forandringsledelse og overbevisningsevner.
Opgaven er nemlig ikke simpel: Han vil sørge for, at it kommer til at gøre en endnu større forskel i at forsøget på realisere Danfoss-koncernens forretningsstrategier – vel at mærke helt derude i forretningen, hvor selv bittesmå justeringer fra et teknologisk synspunkt kan virke som landvindinger for brugerne.
Skal tænke nyt
Og det kræver, at der tænkes på en helt ny måde, hvis it-afdelingen skal reagere på andet end kravspecifikationer.
"For eksempel nytter det ikke at se it-strategi og forretnings-strategi som to uafhængige dele. Det er det samme. Og det er det budskab, vi skal have kommunikeret ud," siger Kenneth Egelund Schmidt.
Og hvorfor så den erkendelse? Jo, sagen er, at Danfoss IT gennem projektet Smartworker, der blandt andet har gjort de ansatte bedre til at bruge værktøjet Outlook som en hjælpende hånd i hverdagen, har fået øjnene op for, at der ligger et kæmpe potentiale gemt ved at opdage it-potentialet ved at sætte sig i forretnings-kollegernes sted.
Forståelse for kollegernes udfordringer
Hemmeligheden ved smartworker var nemlig at sætte sig ind i den enkelte medarbejderes hverdag, hvor ambitionen ofte er at få mere tid.
Så i stedet for at it-afdelingen kommunikerede, hvordan medarbejderne kunne anvende Outlooks mange features, tog de i stedet udgangspunkt i, hvilke funktioner og kombinationerne af dem, der var relevante for at skabe mere tid.
Samme udfordring findes der i alle andre led i virksomheden, fortæller Kenneth Egelund Schmidt:
Ikke raketvidenskab
"Vi skal, endnu mere end vi gør i dag, have vores gode konsulenter ud og tale med forretningen om kunder, logistik og produktion. Er det for eksempel god kundeservice? I så fald skal it-afdelingen bidrage til, at alle får den oplevelse," siger Kenneth Egelund Schmidt.
I virkeligheden ikke raketvidenskab – og så alligevel:
"Det kræver et fælles billede og et fælles begrebsapparat. For at en it-konsulent skal se, hvordan it kan bidrage, skal vedkommende selv fornemme udfordringerne. 80 procent af arbejdet er altså den menneskelige integration," siger it-direktøren hos Danfoss.
Glem kravspecs
Han understreger samtidig, at it-afdelingens ansatte i denne fase af arbejdet skal glemme alt om kravspecifikationer og projektplaner.
"Det kommer i næste fase," siger Kenneth Egelund Schmidt.
Ud over opgaven med at udvide både mindsettet hos Danfoss-medarbejderne, står 2008 også på globaliseringsdagsorden, konsolideringsprojekter, understøttelse af vækst både igennem opkøb og organisk vækst, business intelligence, crm og meget mere.
It-afdeling: 461 ansatte
Danfoss-koncernen: 21.268 personer
Tilbage til: Fem danske it-topchefer sætter ord på 2008.