ComputerViews: Reuters går sammen med International Herald Tribune om at servere nyheder online.
Her hjemme har Morgenavisen Jyllands-Posten forlovet sig med Microsoft med et tilbud med en digital avis.
Og de er bestemt ikke alene. Alle de store mediehuse, herhjemme som udenfor, er på jagt efter læserne og abonnenterne, der i stadigt større tal holder op med at betale for aviserne for i stedet at hente nyheder gratis.
Eller måske nappe en gratis avis på gaden.
Alt sammen er det i hvert fald gratis for os almindelige dødelige, der ikke hedder Rupert Murdoch, Lisbeth Knudsen eller Tøger Seidenfaden til mellemnavn.
Men er det godt?
Realiteten er, at brugerne (tidligere kendt som "læserne") selv udvælger de nyheder, som fænger dem, tænder dem eller fanger dem.
Og ingen kan vel have noget i mod det frie valg?
De færreste vil argumentere for, at vi mangler "smagsdommere" til at udpege, hvad der er "godt" for os at læse.
Det kan skabe skel
Ikke desto mindre frygter forskere som professor Kirsten Drotner, at udviklingen skaber et skel blandt brugerne.
En kløft mellem de, der forstår at søge sammenhænge i form af analyser, blogs eller andre kilder, og de andre, der blot lader sig bombardere af fragmentariske nyheder om Jørgen Poulsens 750.000 kroner fra Røde Kors, Angelina Jolies nye bryster eller Socialdemokraternes nej til en folkeafstemning.
Lader man et bredt udsnit af læserne i stikken ved at lade dem selv vælge, hvad der er det vigtigste i den uendelige strøm af nyheder? Er det Jørgen Poulsen, Angelina Jolie eller Helle Thorning Schmidts nej til en folkeafstemning?
Jens Nicolaisen er direktør på Morgenavisen Jyllands-Posten og manden med ansvaret for avisens nye digitale avis, der er udviklet i samarbejde med Microsoft, så læserne kan få deres helt egen avis skræddersyet efter de mener er vigtigt at vide.
Jens Nicolaisen er ikke bekymret for, at læserne lades i stikken med det frie valg.
I samspil med læserne
Han tror stadig på, at journalisterne har en rolle at spille med at prioritere døgnets vigtigste historier.
Men nu i samspil med læserne.
Med den nye avis vælger den enkelte læser, hvilken type historier der skal i hans individuelle avis.
Samtidig med den store masse af brugere er med til at stemme om døgnets vigtigste historier målt på antallet af klik, hver artikel får.
Alt sammen giver læserne flere bud på, hvad der var de vigtigste begivenheder. Og journalisterne må oppe sig i konkurrencen med brugerne om at levere de rigtige (læs: mest efterspurgte) nyheder.
Og i et kapitalistisk samfund er konkurrence pr. definition en god ting.
Men umiddelbart hjælper det ikke brugerne til at finde sammenhængene i den mængde nyheder, der vælter ned over dem hvert minut.