Artikel top billede

Lader aviserne deres læsere i stikken?

ComputerViews: Nyhederne på nettet serveres som små blip, der drysser ned over læserne. Sammenhæng og analyse må de selv finde. Er det godt?

ComputerViews: Reuters går sammen med International Herald Tribune om at servere nyheder online.

Her hjemme har Morgenavisen Jyllands-Posten forlovet sig med Microsoft med et tilbud med en digital avis.

Og de er bestemt ikke alene. Alle de store mediehuse, herhjemme som udenfor, er på jagt efter læserne og abonnenterne, der i stadigt større tal holder op med at betale for aviserne for i stedet at hente nyheder gratis.

Eller måske nappe en gratis avis på gaden.

Alt sammen er det i hvert fald gratis for os almindelige dødelige, der ikke hedder Rupert Murdoch, Lisbeth Knudsen eller Tøger Seidenfaden til mellemnavn.

Men er det godt?

Realiteten er, at brugerne (tidligere kendt som "læserne") selv udvælger de nyheder, som fænger dem, tænder dem eller fanger dem.

Og ingen kan vel have noget i mod det frie valg?

De færreste vil argumentere for, at vi mangler "smagsdommere" til at udpege, hvad der er "godt" for os at læse.

Det kan skabe skel

Ikke desto mindre frygter forskere som professor Kirsten Drotner, at udviklingen skaber et skel blandt brugerne.

En kløft mellem de, der forstår at søge sammenhænge i form af analyser, blogs eller andre kilder, og de andre, der blot lader sig bombardere af fragmentariske nyheder om Jørgen Poulsens 750.000 kroner fra Røde Kors, Angelina Jolies nye bryster eller Socialdemokraternes nej til en folkeafstemning.

Lader man et bredt udsnit af læserne i stikken ved at lade dem selv vælge, hvad der er det vigtigste i den uendelige strøm af nyheder? Er det Jørgen Poulsen, Angelina Jolie eller Helle Thorning Schmidts nej til en folkeafstemning?

Jens Nicolaisen er direktør på Morgenavisen Jyllands-Posten og manden med ansvaret for avisens nye digitale avis, der er udviklet i samarbejde med Microsoft, så læserne kan få deres helt egen avis skræddersyet efter de mener er vigtigt at vide.

Jens Nicolaisen er ikke bekymret for, at læserne lades i stikken med det frie valg.

I samspil med læserne

Han tror stadig på, at journalisterne har en rolle at spille med at prioritere døgnets vigtigste historier.

Men nu i samspil med læserne.

Med den nye avis vælger den enkelte læser, hvilken type historier der skal i hans individuelle avis.

Samtidig med den store masse af brugere er med til at stemme om døgnets vigtigste historier målt på antallet af klik, hver artikel får.

Alt sammen giver læserne flere bud på, hvad der var de vigtigste begivenheder. Og journalisterne må oppe sig i konkurrencen med brugerne om at levere de rigtige (læs: mest efterspurgte) nyheder.

Og i et kapitalistisk samfund er konkurrence pr. definition en god ting.

Men umiddelbart hjælper det ikke brugerne til at finde sammenhængene i den mængde nyheder, der vælter ned over dem hvert minut.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere