Skiltene viser automatisk en lavere tilladt hastighed, når der er vejarbejde.
Måleinstrumenter regner automatisk ud, hvor der er mindst kø, så bilerne hurtigt kan komme fra. Og kørselsstriberne i vejbanen skal kunne ændre sig, så nødsporet bliver til en ekstra vejbane i myldretiden.
I Infrastrukturkommissionens nyeste rapport er der flere forslag til intelligente transportsystemer, der kan give mere plads til bilerne på vejene, øge trafiksikkerheden og spare miljøet for CO2.
”Det er noget, vi har prioriteret meget højt. Det tager lang til at bygge en ny motorvej eller en ny jernbane. Men intelligente transportsystemer kan vi indføre hurtigt. Med hurtigt mener jeg inden for få år,” siger Oli B. G. Madsen, Leder af Center for Trafik og Transport ved Danmarks Tekniske Universitet og medlem af Infrastrukturkommissionen.
Han mener, at systemerne desuden er ganske billige i forhold til andre løsninger med samme effekt. Til gengæld er det ikke nogen mirakelkur.
Det kan ikke fjerne alle køer, men det kan give de ekstra procent, der betyder, at bilerne ikke skal holde helt stille i morgentrafikken.
”Det hjælper ikke i forhold til at få folk over i den kollektive trafik, men det hjælper i forhold til de folk, der stadig er på vejene,” siger SF’s trafikordfører Pia Olsen Dyhr, der derfor mener, der er god fornuft i at investere i de intelligente løsninger.
Speederens endeligt
På længere sigt foreslår infrastrukturkommissionen også mere avancerede systemer for eksempel intelligent hastighedstilpasning.
Systemet vil sørge for, at en bil ikke kører over hastighedsgrænserne, men det vil også kommunikere med andre biler på vejen, så bilen holder en hastighed, der ikke er hurtigere eller langsommere end de andre.
”Det lyder fornuftigt. Også miljømæssigt for det er jo, når man accelerer og bremser hele tiden, at bilen bruger meget benzin,” siger Pia Olsen Dyhr, der dog ikke har læst rapporten og heller ikke har indsigt i økonomien bag en sådan løsning.
Oli B. G. Madsen fra Center for Trafik og Transport er selv mere skeptisk ved lige den løsning. Det er nemlig vigtigt, at alle biler kommer med i systemet, hvis det skal have en effekt.
Hvis én bil ikke er blevet udstyret med den intelligente hastighedstilpasning, kan det være netop den bil, der skaber de farlige situationer.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra trafikordførerne fra Venstre eller Konservative.