Software as a Service-bølgen (SaaS) ruller ind over ERP-markedet, og alle de globale ERP-softwareudbydere er godt i gang med at lancere deres SaaS-løsninger til markedet.
Og ingen tvivl om, at SaaS betyder, at der stilles nye krav til leverandøren af en ERP-løsning: I fremtiden skal løsningen også hostes, driftes og holdes ved lige.
Men hvad er det egentlig, der tæller, når kunderne vælger ERP-løsning og implementeringspartner?
Det er faktisk ganske enkelt – det er nemlig det samme svar som altid:
Leverandørens forståelse for kundens forretning.
Så er det jo ligemeget
Hvis ikke leverandøren kan sætte sig ind i, hvad det er for en forretning, kunden driver, og er i stand til at oversætte det til en velfungerende ERP-løsning, er det fuldstændig lige meget, om der står Columbus, WM-data eller Norriq på visitkortet.
Om der står Microsoft, SAP, Lawson eller Visma på softwaren, og om den kører på en server i kælderen eller bliver leveret som service, bliver også ligegyldigt.
Der er ikke noget nyt i det. Men vi har alligevel en tendens til at glemme det, når klaveret spiller de nyeste toner.
ERP er igen et af de varmeste investeringsområder for danske virksomheder.
Den seneste udgave af IDC’s årlige Nordic Investment Guide viser, at næsten 20 procent af de danske virksomheder planlægger at øge investeringerne i ERP i 2008. Vores research peger desuden på en række faktorer der driver efterspørgslen:
1) Det er stadig de største virksomheder, der trækker det store læs, men små og mellemstore virksomheder er også begyndt at tage fat, og her vil de nye SaaS-baserede løsninger givetvis få positiv indflydelse på væksten.
2) De ERP-systemer, der blev implementeret i den store panik op mod årtusindskiftet, er ved at være modne til udskiftning. Vi forventer, at Y2K-udskiftningen vil peake i 2007 og 2008.
3) Krav fra forretningen om realtidsinformation fra it-
systemerne driver markedet for business intelligence, og det smitter direkte af på efterspørgslen efter ERP.
4) Der kommer løbende flere og bedre brancheløsninger i håb om, at det kan mindske gabet mellem standardløsningen og kundens behov for en skræddersyet løsning.
Stort dyr i åbenbaringen
Netop brancheløsningerne har været det store dyr i åbenbaringen de seneste år.
Årsag: Kunderne vil have løsninger, der passer til deres forretning.
Men på trods af branchefokus i softwaren har det også været tydeligt, at det ikke har mindsket behovet for leverandører, der kan oversætte forretningsbehov til it.
Tværtimod, måske: Implementeringspartneren bliver mødt med krav om både ekspertise i softwaren, branchekendskab og evne til at sætte sig ind i kundens behov, så kunden ud over en løsning, der passer, også får mulighed for at få skubbet lidt til de gamle rutiner ved hjælp af foreksempel best practices fra virksomheder, der ligner ens egen.
Forretningsforståelse i ERP er alt. Softwarebrand og leveringsform kommer først i anden række.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.