Næsten hver anden dansker mener, at sygehusenes it-systemer er forældede.
Det viser en undersøgelse, som Userneeds har udarbejdet for Computerworld.
En af dem, som har følt problemerne på egen krop, er Henrik Korsbæk.
Han oplevede forældet it på hospitalet, da hans kun 2,5 måneder gamle datter Rebekkah skulle opereres for en medført hjertefejl.
Rebekkah skulle efter operationen skifte til anden hjertemedicin, hvor en af bivirkningerne var kvalme, derfor skulle hun have noget kvalmestillende medicin samtidig.
Det blev skrevet ind i overvågningssystemet på intensivafdelingen, men da hun blev flyttet til den medicinske afdeling ved siden af, fulgte oplysninger ikke med, forklarer Henrik Korsbæk.
Ifølge faren så det ud til at den medicinske afdeling kun brugte oplysninger, der var lagt i den fysiske journal.
"Der findes elektroniske journaler, men adgangen foregår på kontorer, så lægerne går rundt med fysiske journaler. Her kan essentielle oplysninger ikke sættes til at blinke, og en eller andens kragetæer kan jo være svære at tyde," siger han.
"Afdelingerne var ellers blevet lagt lige ved siden af hinanden, netop for at skabe integration og bedre behandlingsforløb. Men der var altså ingen koordinering hvad angik bivirkninger ved medicineringen og hun skulle have noget kvalmestillende medicin," siger Henrik Korsbæk.
Han mener, det er absurd, at forældre skal minde lægerne om sådanne informationer, når det allerede er blevet gennemgået i en afdeling.
Gammelt system
Heller ikke den elektroniske overvågning virkede optimalt, fortæller Henrik Korsbæk.
"Systemet var blevet lavet til at følge alle hjertepatienter. Men den første udgave af brugerfladen var kun testet til hjertebørnene. Nu kørte version to af brugerfladen og den omfatter alle hjertepatienter, hvilket medførte at personalet i vores tilfælde skulle sidde og scrolle ned over flere skærmbilleder for at have adgang til de relevante indtastningsfelter samt de af systemets vigtige overvågningsflag", siger han.
"I de 14 dage, hvor vi befandt os på intensivafdelingen, skulle systemet også genstartes mindst en gang dagligt." siger han.
En blandt flere
Henrik Korsbæk og hans datter er blot et udsnit af de patienter, der peger på fejlmedicinering, forsvundne patientjournaler og kommunikationsbrist som hverdag på de danske hospitaler.
Du kan læse andre eksempler her:
"Din journal er desværre sendt videre".