ComputerViews: Det kan ikke længere kategoriseres som en skåltale-floskel, når topcheferne i it-sektoren i store vendinger bedyrer, at medarbejderne betyder alt.
Faktisk er det ramme alvor. Og måske i særlig grad i it-sektoren, som ofte beror på langvarige projekter med stort behov for specialiseret viden og sammenknytning af mange tråde.
Seneste eksempel så vi i går: Et forsinket it-system til Domstolsstyrelsen kommer til at koste skatteyderne 80 millioner kroner.
Årsagen er direkte beskrevet i styrelsens redegørelse om problemerne.
Rekrutteringsproblemer hos CSC er årsagen, i det medarbejdere på projektet har forladt selskabet.
Milliardregning til Maersk Line
Men eksemplet er ikke enestående.
Alle problemerne i Maersk Line, der ifølge en ekspertvurdering har kostet koncernen 1,5 milliarder kroner alene it-relaterede omkostninger, skyldes ifølge kilder tæt på forløbet i høj grad en medarbejderflugt blandt IBM's medarbejdere.
Og der kunne – hvis der bliver gravet dybt nok – formentlig findes lignende eksempler overalt.
Der findes op til flere løsningsmuligheder: Sørg for at implementere systemer, så projekterne ikke er afhængige af de enkelte ansatte.
Åben op for indvandringen af højtuddannede. Og så – ikke mindst – skal lederne skrue op for evnerne i forsøget på at holde på medarbejderne.
Her vil jeg især koncentrere mig om den sidste – der hvor det er blødest og sværest at gribe fat, og måske derfor sker det alt for sjældent?
Gør gode intentioner til virkelighed
Problemet ligger ofte i at gøre de gode intentioner til virkelighed - altså sætte handling bag ordene.
Vi så det, da Computerworld for et år siden sendte tre it-ledere på et lederudviklingsforløb hos FranklinCovey.
Alle var de garvede ledere med mange års erfaring.
Faktisk krævede det en vis overvindelse for dem alle at melde sig til et kursus, hvor de fleste faktisk måtte sande, at de slet ikke havde værktøjerne til at sæte handling bag de bløde HR-plusord.
De fandt ud af, at det gavner at sætte de bløde værdier i system.
It-direktør hos Falck, Torben Ruberg, er et glimrende eksempel på, at det kan lade sige gøre.
Læs for eksempel denne historie, hvor Torben Ruberg fra Falck IT fortæller om, hvordan det har virket.
Selv en erfaren leder som Torben Ruberg medgiver i dag, at han manglede værktøjerne til at sætte de gode intentioner ind i system.
Det sker alt for sjældent
Desværre sker det bare alt for sjældent.
Alt for mange gange sætter lederne sig ned og skribler vision, mission og værdier ned på tavler og papir – men glemmer alt om den praktiske udførsel, som netop handler om at få de bløde værdier bragt ind i hverdagens handlinger.
Nuvel. Det koster opkvalificering.
Men mon ikke at der kan afholdes mange lederkurser for de 80 millioner kroner, det nu forsinkede it-system til Domstolsstyrelsen koster skatteyderne.
ComputerViews er en særlig analyseform, som Computerworld anvender. Læs mere om ideen bag ComputerViews her.