Websites som Joost, Blockbuster, New York Times eller Sony Pictures sender data om brugerne videre til Facebook.
Det sociale online-netværk registrerer nemlig ikke bare sine egne brugeres adfærd på internettet men også mennesker, som ikke har en profil på Facebook.
Facebook systemet Beacon henter detaljerede data om, hvad brugerne klikker på websites, som Facebook arbejder sammen med, lyder anklagen fra den amerikanske it-virksomhed Computer Associates (CA).
Og de data sendes sammen med brugernes ip-adresser videre til Facebook, uanset om brugerne har en profil på Facebook eller aldrig har været kunde på Facebook.
Spørger ikke
"Det store problem er, at de data bliver hentet i smug, uden brugerne bliver spurgt først. De websites, som arbejder sammen med Facebook, aktiverer et stykke kode, et java script, på brugernes computere.
Og den kode henter oplysninger om din adfærd, så længe du er på deres hjemmeside," siger Jens Gregersen, senior konsulent i den danske afdeling af CA.
"Det er klart, at hvis du har logget på Facebook, så er du klar over, at dine informationer bliver brugt. Men det har du jo ikke en chance for at vide, hvis du ikke er logget på din profil, eller hvis du aldrig har brugt Facebook," siger Jens Gregersen.
I dag har Facebook op mod 60 millioner aktive brugere verden over, og cirka 214.000 af dem er danskere.
En sag for EU?
I Forbrugerrådet finder jurist Agnete Sigurd denne adfærd stærkt problematisk, fordi den foregår bag om ryggen på forbrugere, der ikke har klikket ok til Facebooks forretningsbetingelser.
Janni Christoffersen, direktør for Datatilsynet, mener, at sagen kunne være interessant at tage op i EU for på den måde at adressere problemet internationalt.
Facebook har i forvejen været i strid modvind fra den amerikanske borgerrettighedsorganisation MoveOn.org for at udnytte brugernes indkøbsvaner som reklame overfor andre af netværkets brugere.