Artikel top billede

"Alt i alt er det op ad bakke for Salesforce herhjemme," vurderer administrerende direktør Per Andersen, IDC.

Salesforce lancerer Facebook-klon til virksomheder

CRM-leverandøren Salesforce.com går i luften med en ny tjeneste, der minder om Facebook. Tjenesten skal booste salget i Danmark, hvor de ifølge IDC direktør Per Andersen ligger på en 7. plads.

Hurtigvoksende Salesforce forsøger at lokke nye kunder til dets hostede softwareløsning til kundehåndtering, eller Customer Relationship Management (CRM), med en ny tjeneste, der har Facebook-lignende funktioner.

Tjenesten lyder navnet Salesforce to Salesforce og giver blandt andet kunderne mulighed for at udveksle information og skabe ad hoc forretningsnetværk.

Dermed forsøger Salesforce atter at tage markante tendenser fra den private og forbrugerdrevne del af internettet og tjene penge på at brede lignende tjenester ud til erhvervslivet.

Minder om Facebook

I praksis kan Salesforce to Salesforce-kunder etablere fælles netværk, hvor de kan dele, opdatere og synkronisere information på stort set samme måde som venner på Facebook eller kontakter på LinkedIn gør det.

Salesforce to Salesforce kræver, at alle deltagere i de nye netværk abonnerer på tjenesten for at fungere, men softwareselskabet er sikker på det vil blive en succes på grund af dets store kundebase, som runder en million denne måned.

Ifølge Salesforce.com's vicedirektør for virksomhedsstrategi, Bruce Francis, har der længe været brug for en sådan tjeneste.

"Alle virksomheder har brug for partnere…Og du har konstant behov for at udveksle information med dem," siger han til Computerworlds amerikanske udgave.

Gartner: SaaS-CRM vinder frem
Med den nye tjeneste forsøger Salesforce at puste yderligere liv i den hurtigvoksende del af CRM-markedet, der er baseret på Software-as-a-Service (SaaS).

Ifølge it-analysehuset Gartner vil den slags tjenester øge omsætningen på det globale CRM-marked kraftigt i perioden fra 2007 til 2011.

Ifølge Gartner vil CRM-omsætningen runde 36 milliarder kroner på verdensplan i 2007 mod 33 milliarder kroner i fjor. Heraf står SaaS-løsninger for lidt mere end de fem milliarder kroner, og de hostede løsninger vokser dobbelt så hurtigt som resten af markedet.

Den absolut førende SaaS-leverandør på CRM-markedet er i dag Salesforce, men Gartner slår i rapporten fast, at selskabet kun kan forsvare den position, hvis Salesforce formår at forny sig på både produkt-, salgs- og applikationssiden, hvor konkurrencen skærpes i takt med at blandt andre SAP og Microsofts SaaS-alternativer vinder indpas.

Op ad bakke for Salesforce i Danmark

Hos it-analysehuset IDC fortæller administrerende direktør Per Andersen, at de danske virksomheder endnu ikke har kastet sig over produkterne fra Salesforce i stor stil.

"Der er endnu ikke kommet et markant gennembrud. Salesforce er stadig relativt små og sidder på tre procent af markedet. Det placerer Salesforce på en syvendeplads blandt CRM-leverandørene på det danske marked," siger Per Andersen.

Han fortæller, at Salesforce især møder kraftig modstand fra Microsoft CRM herhjemme. Derudover har han netop gennemført en analyse, der viser, at danske virksomheder tøver med at kaste sig over SaaS-løsninger.

"Så alt i alt er det op ad bakke for Salesforce herhjemme," vurderer Per Andersen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere