Endelig skete det: Fænomenet serviceorienteret arkitektur (SOA) fandt vej til YouTube.
Historien om it-arkitekten Greg Reemler, der arbejder under CIO'en Jerry Fleck i virksomheden Tecrotech, går i øjeblikket sin sejrsgang på YouTube.
Indtil videre kan man på YouTube finde fire afsnit om dukken Greg Reemler og hans besværligheder med en omfattende SOA-implementering, hvor han skal jonglere med begreber som ROI og SOX.
Øregas fra leverandører
De små virale video-historier om Greg Reemler og de andre Barbie-lignende dukker er produceret af virksomheden Tibco, der selv er en af de leverandører, der bliver gjort grin med i filmene.
For eksempel får Greg Reemler i første afsnit så meget øregas om SOA, at han på et tidspunkt må ofre sig på toilettet.
Marketingchef hos Tibco, Ram Menon, forklarer, at den fortløbende serie skal illustrere mange af de problemer, som virksomhederne har med SOA.
"Vi forsøger at producere tre til fire film om året – alle baseret på virkelige hændelser," siger han til CIO Sweden.
Nu skal brugerne inddrages
Kampagnen er stærkt Web 2.0 inspireret, fortæller han. I al stilhed lagde Tibco afsnittene op på YouTube, og siden har den virale markedsføring selv taget fart, fordi brugerne har sendt videoerne videre til hinanden.
I bedste web 2.0-stil vil Tibco nu inddrage selvsamme brugere i forbindelse med skabelsen af fremtidige afsnit:
"I løbet af 2008 skal vi gøre noget ud af at bede brugerne om at sende deres beretninger til os," siger Greg Reemler, der dermed efterlyser flere kreative ideer.
Stor interesse
Og responsen på de små humoristiske historier, som formentlig indeholder en pæn dosis sandhed, har været positive.
"Den har været over vores vildeste forventninger. Det var mest bare et projekt, hvor vi ville forsøge at gøre tingene anderledes, og nu har vi så over 100.000 downloads på YouTube," siger han.