Der er comeback til knowledge management eller videnhåndtering i de kommende år. Det mener Bob Paladino, der er manden bag bogen ”Five Key Principles of Corporate Performance Management”.
Han er en stærk fortaler for at udvikle processer og integrere it, der kan hjælpe virksomheden med at samle, kommunikere og anvende den ustrukturerede viden, der bogstavelig talt sætter kød og blod på økonomiafdelingens mange nøgletal i corporate performance-løsninger (CPM).
Knowledge management (KM) var et fremadstormende begreb i senhalvfemsernes nye økonomi.
Her blev software, processer og knowledge management specialister lanceret som en måde at organisere og skabe værdi af al virksomhedens ustrukturerede viden.
Og efter dotcom-boblen brast, har der ikke været meget fokus på organiseret videnhåndtering.
Men her 10 år senere bliver erhvervslivets abstinenser efter nye teknologifix til at sætte fut i konkurrenceevnen stadig tydeligere.
Og for Bob Paladino er en direkte sammenhæng mellem en ny og mere målrettet anvendelse af processer og teknologier til knowledge management og muligheden for succes med corporate performance management (CPM).
Så knowledge managment er på vej tilbage med økonomichefens velsignelse.
Medarbejdere forstår ikke sammenhænge
”Langt de fleste ansatte i en virksomhed forstår ikke strategien og dens sammenhænge med nøgletal og dermed den bundlinie de lever af. Derfor er det afgørende nødvendigt at udvikle processer og integrere teknologier,der gør det muligt at sammenkæde historierne om de bedste eksempler og deres indvirkning på økonomien,” siger Bob Paladino.
Knowledge management er det femte princip i den oprindeligt revisoruddannede og siden mangeårige topchefs fremstilling af ingredienserne til corporate performance management.
De fire øvrige er:
1) Etabler en corporate performance management funktion med egen leder.
2) Giv strategien en overhaling og kommuniker den.
3) Spred eksekveringen af strategien.
4) Fokuser på bedre resultater.
It-direktøren i fokus
De fem principper indeholder ikke bare masser af hårdt strategisk arbejde.
De kan kun realiseres fuldt ud med it-undestøttelse.
Og CPM er som it-disciplin først og fremmest vokset ud af business intellingce leverandørernes suiter ligesom reporting og analytics, hvorfor det også var ved Microsofts danske lancering af den nye Office PerformancePoint Server 2007, at Computerworld talte med ham.
”Etableringen af en CPM-strategi efter de fem principper gør det muligt at identificere de rigtige it-investeringer. Så CPM-funktionen kan være løftestang for både flere og hel kert bedre it-investeringer,” siger Bob Paladino.
” It-direktøren er en partner og en key account manager for lederen af CPM-funktionen.”
Michael Borges, der er administrerende direktør for konsulenthuset Platon,peger på, at CPM er i hastig vækst på det danske marked, hvor virksomhederne har hævet ambitionsniveauet i planlægning og opfølgning:
”Vores kunder efterspørger i stigende grad CPM-løsninger, når de skal implementere nye styringsprocesser eller optimere eksisterende planlægningsprocesser, der er for tunge, ufleksible og ressourcekrævende," siger Michael Borges og fortsætter:
”Der er en stigende erkendelse af, at økonomistyring alt for ofte består af en række fragmenterede og isolerede processer rundt om i virksomheden. Fordelen ved CPM-løsninger er, at man får mulighed for at se mere helhedsorienteret på virksomhedens økonomistyring," siger Platon-direktøren.
Tjene og udfordre
Danske Bank er en af de virksomheder, der målrettet anvender CPM.
CPM-funktionen refererer til bankens økonomidirektør Tonny T. Andersen, der ved Microsoft-arrangementet fortalte et par hundrede ledere fra hovedsageligt økonomifunktioner i danske virksomheder, hvad han bruger CPM til: ”En økonomiafdeling skal tjene og udfordre.”
Tonny T. Andersen brugte de engelske ord serve and challenge som et ord- eller modspil på amerikanske politimyndigheders motto to serve and protect.
Men meningen er klar nok Udfordringen kommer fra at kunne sætte de tal, som økonomifunktioner tjener virksomheden med sammen med de gode eksempler som skaber dem – så det bliver synligt hvor og hvad der skaber succes i virksomheden.