Tilbage til artiklen 12 it-fif til at sikre din vækst-strategi.
Før i tiden – fortæller it-arkitekter – var der ingen, der ville lytte til dem, og de blev ofte stemplet som særlinge.
Men som følge af den voksende kompleksitet i systemarkitekturen og ikke mindst virksomhedernes behov for en it-arkitektur, der præcis understøtter forretningens behov og giver mulighed for fleksibilitet, er billedet vendt.
I dag er arkitektureksperterne blevet konger, fordi de med udgangspunkt i principper fra serviceorienteret arkitektur og enterprisearkitektur kan bryde virksomheden ned i nogle genanvendelige klodser, så alt kan kombineres på kryds og tværs.
Men der er stadig store udfordringer på området, fortæller Mike Rosen, arkitekturekspert hos Cutter Consortium. Han mener, at en dårlig arkitektur ofte er barrieren for virksomheder, der gerne vil være adrætte og innovative.
“Vi ser mange fine arkitektur-projekter, og de fungerer godt i it-afdelingen, men de er ikke skruet sammen på forretningens præmisser. Dermed mister mange muligheden for at reagere hurtigt, fordi systemarkitekturen ikke ligner virksomhedens arkitektur,” siger han.
Applikations-snak forstummer
Men der er ved at ske noget på området. Ifølge Massimo Pezzeni, arkitektur-ekspert hos Gartner, vil al snak om applikationer langsomt forsvinde:
“For få år siden var applikationer hele kernen. Den gav navn til projektet, vi organiserede folk omkring applikationer og budgetterede også ud fra teknologierne,” siger han.
Men den tid er af flere grunde forbi. For det første vil de fleste virksomheder på længere sigt som følge af opkøb ende med at stå med et misk-mask af platforme fra for eksempel Oracle, Microsof, IBM og SAP eller sprog som Java, .Net og Cobol.
Ifølge Pezzeni kan udfordringerne med mange systemer kun mindskes – ikke elimineres.
Udfordringen er i stedet at få teknologierne til at spille sammen.
For det andet er der trenden med industrialisering og software as a service, som tvinger virksomhederne ud i at købe it-services ude af huset og få dem præsenteret på en måde, så de arbejder sammen med egne systemer.
En tredje forklaring er, at fremtidens brugere bliver mere kritiske og ikke længere vil acceptere, at de ikke selv kan justere i processerne.
“Brugerne synes, systemerne er for rigide i dag. De vil selv have muligheden for at designe systemerne,” siger han.
SOA kan være løsningen
Rent teknologisk er virksomhederne ifølge Gartner-eksperten nødt til at kaste sig ud i en serviceorienteret arkitektur (SOA) – altså bryde alle systemer ned i små serviceklumper, som forretningsprocessen kan stykkes sammen af.
Men det er ikke nok, fordi SOA hovedsageligt koncentrerer sig om processer og workflows.
Der er også brug for en begivenhedsstyret arkitektur (event driven architecture – EDA), som bygges på baggrund af forskellige begivenheder, der finder sted i en virksomhed.
Et eksempel på en begivenhed kan være en bilforhandler, der sælger en bil.
Det er en begivenhed, som udløser en masse andre processer – og formentlig processer i andre it-systemer.
Det kan eksempelvis være igangsætning i produktionen eller bestilling af varen på et fjernlager.
Tilbage til artiklen 12 it-fif til at sikre din vækst-strategi.