Tilbage til artiklen 12 it-fif til at sikre din vækst-strategi.
Det er ikke længere nok, at it-afdelingen understøtter forretningen teknologisk og hjælper med effektiviseringer. It-afdelingen skal bidrage til innovationen, har det lydt gentagne gange i de senere år.
Men hvordan? Og hvorhenne?
Flere undersøgelser peger i retning af, at det i særlig grad er investeringen i ændring af forretningsmodellerne, der giver de bedste innovationsresultater.
Det er blandt andet dokumenteret i en undersøgelse fra Doblin Inc.
Ved at analysere 3.000 innovationsprojekter og inddele dem i forskellige kategorier som finansiering, netværk, produktudvikling, marketing og salg og sammenholde innovationsresultaterne med investeringerne inden for de enkelte kategorier, fandt forskerne frem til, at der blev investeret mindst i forretningsudvikling, selv om det var der, den største gevinst kunne høstes.
Nye modeller skaber resultater
Ifølge den analytiske publikation over it-udviklingen i Danmark, “IT i Praksis”, tyder meget på samme tendens. Virksomheder, der investerer i nye forretningsmodeller eller nye markedsregler, får markant bedre resultater.
Af den type virksomheder er det måske især værd at pege på Dell og Skype – men også Telmore var et eksempel på denne model.
En del af forklaringen er, at det er sværere at kopiere en forretningsmodel end et produkt.
Ifølge Gartner kan det dog gøres endnu mere konkret. Det globale analysehus har fundet frem til nogle konkrete emner, som it med fordel kan styrke:
Første begreb er “Findability” – et begreb, der især er vokset frem i internet-æraen.
Grundlæggende handler det om, at virksomheden er til stede alle de steder, hvor kunderne kunne finde på at lede – og altså ikke kun under en foruddefineret kategori i telefonbogens gule sider. Yderligere information om emnet kan hentes i Peter Morvilles bog “Ambiant Findability”.
Antagelser skal brydes
Et andet eksempel er “Separability”.
Her handler det om at bryde almindelige antagelser om, hvordan tingene bør og skal hænge sammen. For eksempel har flyselskaberne brudt med den tidligere antagelse om, at check-in skulle foregå foran en skranke i lufthavnen.
Nu kan det foregå 24 timer før i en tilfældig internetbrowser og nogle mobilselskaber har endda gjort servicen tilgængelig fra mobiltelefonerne.
“Agility” er et tredje eksempel og handler om at skabe fundamentet for meget hastigere at kunne ændre og variere processer. “Sensing” handler om at udnytte ny teknologier til at opsuge kundernes behov og levere mere skræddersyede ydelser ved eksempelvis brug af RFID-chips.
Og så er der ‘Collectivity’, der handler om at udnytte den kollektive intelligens på nettet – som Wikipedia er et eksempel på.
Der er imidlertid også nogle ting, it-lederne bør være opmærksomme på i den sammenhæng, hvilket påpeges af flere eksperter:
Der er riscici
Først og fremmest – jo mere forretningsmodellen hviler på it, jo større er konsekvenserne ved it-nedbrud. Derfor bør retningslinjerne for risk management være helt i top, pointerer Gartners Mark Raskino.
En anden vigtig ting er, at it-afdelingen skal være skruet sammen på den rigtige måde.
Ifølge erhvervsforsker Reimar Ivang kræver det et opgør med it-afdelingens traditionelle tankegang, som meget har handlet om stive rammer og systematik.
Skal der innoveres, kræver det åbning for en eksperimenterende kultur, mener han.
Og ifølge den tyske ekspert i systemudvikling, Jens Coldeway fra Cutter Consortium, er det helt afgørende for at få succes med denne færd på mere usikker grund at få implementeret agil systemudvikling, så projekter hurtigt kan sættes i søen, men så sandelig også hives i land igen, hvis de viser sig at være helt fejlagtige.
Tilbage til artiklen 12 it-fif til at sikre din vækst-strategi.