Tilbage til artiklen 12 it-fif til at sikre din vækst-strategi.
Hele forudsætningen for, at it får lov til at spille med på forretningsholdet, ligger i troværdigheden. Hvis it-systemerne halter, servicen er i bund og systemerne konstant går ned, er det tvivlsomt, om it-lederens status vil blive hævet.
Rigtig mange it-organisationer har stået i den situation. Og mange har også været igennem modenhedsrejsen, der har givet kontrol over driften.
Som vice president hos TrygHansa, Johan Agerman, udtrykker det, efter at han som CIO fik ryddet op i it-systemerne.
“Før fik jeg mindst et opkald om dagen fra mine chefkolleger om ting, der var galt. Efterfølgende fik jeg måske et om året.”
Men hvad er så de gode råd til at skabe transformationen? Hos TrygHansa gjorde Johan Agerman især brug af tre kneb.
Ned i værktøjskassen
Først og fremmest dykkede han ned i den kendte it-værktøjskasse og gjorde brug af for eksempel det meget udbredte ITIL-framework.
Dernæst gjorde han i rigt omfang brug af outsourcing, indførte porteføljestyringsværktøjer til overvågning af projekterne, trimmede organisationen til de rigtige kompetencer, lærte it-folkene at tale forretningssprog og fik opdraget leverandørerne til, at det var TrygHansa, der bestemte, ikke dem.
Men vigtigst af alt, mener han, var ledelsen.
“Det vigtigste var, at vi skabte en fælles vision. I virkeligheden handler en sådan transformation om klassisk forandringsledelse,” vurderer Johan Agerman.
Tilbage til artiklen 12 it-fif til at sikre din vækst-strategi.