Ikke alle it-chefer behøver at ligge søvnløse over, at de ikke er i færd med et projekt, der skal gøre it-arkitekturen serviceorienteret.
Faktisk skal mange være glade for, at de har ageret konservativt og afventede, lyder det manager hos Rambøll Management, Steen Christensen.
"SOA er ikke silver bullet alle steder. Bygger man for eksempel sin forretning på et stort ERP-system, der dækker 80-90 procent af it-porteføjlen, så serviceorienteret arkitektur ikke nødvendigvis den rette løsning," siger han.
Steen Christensen henviser typisk til industri- og fremstillingsvirksomheder, som for manges vedkommende baserer 80 procent af alle it-aktiviteterne på et ERP-platformen.
"For disse virksomheder vil der være et mindre rationale i at arbejde serviceorienteret, for de har jo i forvejen en integreret verden, og får derfor ikke de fordele, der følger med en serviceorientering af arkitekturen," siger han.
heterogen systemstruktur
Godt nok arbejder mange ERP-leverandører også med en serviceorientering af deres it-systemer. For eksempel har SAP allerede valgt i højere grad er serviceorientering af ERP-platformen.
"Derfor er det også vigtigt at forstå potentialet, men det er sværere at finde et rationale i, hvorfor de ERP-tunge virksomheder selv skal tage initiativet," siger Steen Christensen.
SOA giver til gengæld mening i virksomheder, som benytter mange forskellige systemer, som skal tale sammen. Især medie- og finansvirksomheder er præget af en heterogen systemstruktur, vurderer Steen Christensen.
"I virksomheder, hvor din forretningssucces afhænger af samspillet mellem mange systemer, giver det bedre mening af at abejde med SOA," siger Steen Christensen.
Aktiv arkitektur
Imidlertid betyder Steen Christensens skepsis over for SOA i ERP-tunge virksomheder ikke fravær af arkitektur-overvejelser.
Men arkitektur skal forstås i en mere bred forstand, hvilket typisk falder ind under definitionen Enterprise Architecture (EA).
"Det er vigtigt at få sat EA på dagsordenen og igangsat det arbejde, hvor man arbejder på sammenhængen mellem forretning og infrastruktur – og at alle interessenter er involveret i arbejdet," siger han.
I dag arbejder tre ud af 10 virksomheder aktivt med it-arkitektur, og det kunne sagtens være flere. I hvert fald bedyrer ni ud af 10 topledere, at it er vigtigt for udviklingen af forretningen, og så er arbejdet med EA en helt afgørende forudsætning for succesen, mener Steen Christensen.
Kernen i en EA-processen er – ifølge publikationen IT i Praksis – defineret som opbygningen og vedligeholdelsen af viden om virksomhedens strategi, samt den konkrete udmøntning i processer, begreber, information, systemløsninger og hardware.