Skal alle vide, at du har købt den nye Justin Timberlake cd? Og har du lyst til at være reklamesøjle for en online butik, bare fordi du har handlet der?
Nej, lyder det fra mere end 36.000 af Facebooks brugere torsdag middag. De protesterer mod et nyt tilbud fra Facebook til virksomheder om at annoncere overfor brugerne.
Med Facebook Beacon kan annoncørerne bruge brugernes egne profiler til at reklamere for deres varer.
Brugerne risikerer at fremstå med billede som en anbefa-ling af annoncørernes varer.
Nok fylder de 36.050 brugere ikke meget i den samlede mængde af millioner af brugere, som klikker ind på Facebook hver eneste dag, men de er ikke de eneste, der brokker sig.
Nu er den amerikanske borgerrettighedsorganisation MoveOn.org også gået ind i sagen i en protest mod, hvad organisationen betegner som et klart brud på brugernes privatliv.
Gode tip
MoveOn.org fremhæver blandt andet, at Facebook først havde lovet, at brugerne ikke skulle udsættes for den slags markedsføring, men siden er løbet fra løftet.
"Facebook har potentialet til at revolutionere den måde, vi kommunikerere med hinanden ... Men for at få succes har de (Facebook, red.) brug for brugernes tillid," udtaler Adam Green i den pressemeddelelse, som MoveOn.ord har udsendt.
Et af de elementer i Beacon, som MoveOn.org kritiserer er, at brugerne skal melde fra, hver eneste gang en annoncør ønsker at bruge vedkommendes data. I stedet for en gang for alle frabede sig denne brug af private oplysninger.
På Facebook har en række brugere angivet links til protest mod Facebook Beacon, herunder blandt andet en måde som brugere af Firefox browseren kan undgå at få deres private indkøb misbrugt af annoncører på Facebook.