Artikel top billede

MySpace kopierer Facebooks snage-funktion

Facebooks succes får nu MySpace til at kopiere feature fra konkurrenten. Nok er MySpace stadig størst, men Facebook ser ud til at indhente konkurrenten.

Kapløbet om millioner af brugeres gunst og flest mulige reklamekroner får MySpace til at kopiere sin nærmeste konkurrent, Facebook.

Facebook har nemlig en lille, men meget populær funktion, hvor brugerne kan se, hvor deres venner er henne eller hvad de laver lige nu.

Og den vil MySpace nu efterligne, siger Peter Levinsohn til nyhedstjenesten Reuters. Han er chef for Fox Interaktive Medier, der er moderselskab for MySpace i News Corp. koncernen.

Den nye funktionalitet vil blive lanceret inden for halvanden måned, sagde Peter Levinsohn til Reuters.

Problemet for MySpace er, at selv om den stadig er størst målt på antal brugere og internettrafik, så synes konkurrenten Facebook på vej til at indhente forspringet.

Rodet udseende

Ifølge Peter Espersen, specialist i nye medier for mediebureauet OMD, lider MySpace af, at en mængde brugere selv har designet deres egne sider.

Det har givet netværket et noget rodet udseende, mens Facebook har opretholdt et mere ensartet design.

Senest er MySpace gået sammen med Google i projekt 'OpenSocial', der skal gøre det nemmere for udenforstående at skabe applikationer til websites som MySpace, Friendster eller Googles eget sociale netværk Orkut.

Også dette er et svar på Facebook, der længe har ladet udenforstående levere applikationer som iLike for musikinteresserede eller Travel IQ for de rejselystne til brugerne.

Flere sider

I konkurrencen med Facebook har MySpace også lanceret et nyt tilbud til sine brugere, nemlig at den samme bruger kan have flere forskellige sider. Altså en side overfor venner, en anden i forhold til familien og måske en tredje side beregnet på ens kolleger.

Ifølge Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM), synes News Corp.s sats på de nye medier meget naturlig.

I stedet for at se MySpace som et supplement til den traditionelle medieforretning, skal man snarere betragte de nye medier som selvstændige forretninger.

"Vi taler jo om kæmpe - kæmpe store mængder af brugere. I realiteten konkurrerer de sociale netværk med de traditionelle medier om brugernes, lytternes, læsernes og seernes tid," siger Christian Peytz.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere