Artikel top billede

MySpace kopierer Facebooks snage-funktion

Facebooks succes får nu MySpace til at kopiere feature fra konkurrenten. Nok er MySpace stadig størst, men Facebook ser ud til at indhente konkurrenten.

Kapløbet om millioner af brugeres gunst og flest mulige reklamekroner får MySpace til at kopiere sin nærmeste konkurrent, Facebook.

Facebook har nemlig en lille, men meget populær funktion, hvor brugerne kan se, hvor deres venner er henne eller hvad de laver lige nu.

Og den vil MySpace nu efterligne, siger Peter Levinsohn til nyhedstjenesten Reuters. Han er chef for Fox Interaktive Medier, der er moderselskab for MySpace i News Corp. koncernen.

Den nye funktionalitet vil blive lanceret inden for halvanden måned, sagde Peter Levinsohn til Reuters.

Problemet for MySpace er, at selv om den stadig er størst målt på antal brugere og internettrafik, så synes konkurrenten Facebook på vej til at indhente forspringet.

Rodet udseende

Ifølge Peter Espersen, specialist i nye medier for mediebureauet OMD, lider MySpace af, at en mængde brugere selv har designet deres egne sider.

Det har givet netværket et noget rodet udseende, mens Facebook har opretholdt et mere ensartet design.

Senest er MySpace gået sammen med Google i projekt 'OpenSocial', der skal gøre det nemmere for udenforstående at skabe applikationer til websites som MySpace, Friendster eller Googles eget sociale netværk Orkut.

Også dette er et svar på Facebook, der længe har ladet udenforstående levere applikationer som iLike for musikinteresserede eller Travel IQ for de rejselystne til brugerne.

Flere sider

I konkurrencen med Facebook har MySpace også lanceret et nyt tilbud til sine brugere, nemlig at den samme bruger kan have flere forskellige sider. Altså en side overfor venner, en anden i forhold til familien og måske en tredje side beregnet på ens kolleger.

Ifølge Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM), synes News Corp.s sats på de nye medier meget naturlig.

I stedet for at se MySpace som et supplement til den traditionelle medieforretning, skal man snarere betragte de nye medier som selvstændige forretninger.

"Vi taler jo om kæmpe - kæmpe store mængder af brugere. I realiteten konkurrerer de sociale netværk med de traditionelle medier om brugernes, lytternes, læsernes og seernes tid," siger Christian Peytz.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere