Kapløbet om millioner af brugeres gunst og flest mulige reklamekroner får MySpace til at kopiere sin nærmeste konkurrent, Facebook.
Facebook har nemlig en lille, men meget populær funktion, hvor brugerne kan se, hvor deres venner er henne eller hvad de laver lige nu.
Og den vil MySpace nu efterligne, siger Peter Levinsohn til nyhedstjenesten Reuters. Han er chef for Fox Interaktive Medier, der er moderselskab for MySpace i News Corp. koncernen.
Den nye funktionalitet vil blive lanceret inden for halvanden måned, sagde Peter Levinsohn til Reuters.
Problemet for MySpace er, at selv om den stadig er størst målt på antal brugere og internettrafik, så synes konkurrenten Facebook på vej til at indhente forspringet.
Rodet udseende
Ifølge Peter Espersen, specialist i nye medier for mediebureauet OMD, lider MySpace af, at en mængde brugere selv har designet deres egne sider.
Det har givet netværket et noget rodet udseende, mens Facebook har opretholdt et mere ensartet design.
Senest er MySpace gået sammen med Google i projekt 'OpenSocial', der skal gøre det nemmere for udenforstående at skabe applikationer til websites som MySpace, Friendster eller Googles eget sociale netværk Orkut.
Også dette er et svar på Facebook, der længe har ladet udenforstående levere applikationer som iLike for musikinteresserede eller Travel IQ for de rejselystne til brugerne.
Flere sider
I konkurrencen med Facebook har MySpace også lanceret et nyt tilbud til sine brugere, nemlig at den samme bruger kan have flere forskellige sider. Altså en side overfor venner, en anden i forhold til familien og måske en tredje side beregnet på ens kolleger.
Ifølge Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM), synes News Corp.s sats på de nye medier meget naturlig.
I stedet for at se MySpace som et supplement til den traditionelle medieforretning, skal man snarere betragte de nye medier som selvstændige forretninger.
"Vi taler jo om kæmpe - kæmpe store mængder af brugere. I realiteten konkurrerer de sociale netværk med de traditionelle medier om brugernes, lytternes, læsernes og seernes tid," siger Christian Peytz.