Lige nu forhandler LinkedIns topfolk om et salg af det sociale online netværk til Medieimperiet News Corp. Ifølge den britiske teknologiblog TechCrunch forhandler partnerne om en overtagelse af virksomheden i januar 2008.
TechCrunch refererer en anonym, men centralt placeret og troværdig, kilde for oplysningerne om forhandlingerne.
Taler rygtet sandt, er den australske mediefyrste Murdoch på vej til at erobre endnu et af internettets stjerner.
LinkedIns 16 millioner brugere syner måske ikke af meget sammenlignet med MySpaces mere end 200 millioner brugere, men til gengæld er der tale om et særdeles attraktivt segment af brugere.
Attraktive bruger
I modsætning til mange andre sociale netværk henvender LinkedIn sig til brugere i deres profesionelle virke.
"Og det er en yderst attraktiv målgruppe, hvor gennemsnitsindtægten ligger langt højere end for eksempel på MySpace," siger Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Internet Medier.
Og at Rupert Murdoch har pengene synes uden for enhver tvivl.
I 2006 betalte hans News Corp godt fire milliarder kroner for at overtage MySpace.
Netop denne transaktion og Microsofts investering i konkurrenten Facebook illustrerer, hvor eftertragtede de sociale online netværk er lige nu.
Microsoft betalte i sidste måned 1,25 milliarder for at overtage 1,6 procent af Facebooks aktiekapital. En transaktion der værdisætter Facebook i omegnen af 80 milliarder kroner.
Selv har Linkedin afvist rygterne som usande, skriver den britiske avis The Telegraf