Øst, vest, hjemme er bedst.
Det gamle mundheld gælder bare ikke sociale websites. Her foretrækker danskerne tydeligvis de udenlandske som MySpace, Facebook, Linkedin og Windows Live Spaces.
En ny meningsmåling foretaget for Computerworld af analysehuset Userneeds viser, at de danske websites har langt færre brugere end de store udenlandske konkurrenter.
Sex-fornøjelser hitter
Mens Microsofts Windows Live Spaces topper listen med 18 procent af markedet, ligger Dating.dk som det mest brugte danske site med blot fire procent.
Efter det følger tjenester som Arto for de unge brugere, DKBN for de festglade og Scor for voksne i søgen efter sexuelle fornøjelser. Allesammen med markedsandele i omegnen af to procent af den danske brugermasse.
Lars Castenlund, direktør for Scor, mener, at årsagen at findes i, at de store udenlandske websites tager en meget stor del af opmærksomheden i medierne.
"Den type danske sites har slet ikke formået at komme igennem. Og det viser i virkeligheden, hvor svært det er at slå igennem med et nyt produkt," siger Lars Castenlund.
Kopier uden succes
Han peger på, at alt for mange har forsøgt at kopiere udenlandske successer med kloner.
"Men jeg kender ikke til nogen, der har fået succes med at kopiere noget som helst," siger Lars Castenlund. Det er de originale ideer, der i sidste ende vil give succes blandt brugerne frem for et eller andet kopi-produkt, lyder hans vurdering.
Et andet karakteristika ved de mest brugte danske sociale sites er, at der er et stort gennemtræk af brugerne. Hele fire procent af danskerne oplyser, at de på et tidspunkt har haft en profil på Scor. Og for Dating.dk ligger tallet på ni procent.
"Det ligger jo implicit i den type virksomheder. Det kan jo være lidt svært at forklare kæresten, hvorfor man stadig har en profil på Scor eller Dating," siger Lars Castenlund.
Mange sidevisninger
I dag har Scor efter de seneste statistik fra Foreningen af Danske Internet Medier godt 101.000 brugere, der genererer godt 24,3 millioner sidehenvisninger.
De sociale sites er generelt karakteriseret ved, at brugerne tilbringer længere tid der end på traditionelle internetmedier og klikker på flere forskellige sider.
For eksempel har det sociale website for de unge, Arto.dk, 445.854 brugere med 733 millioner sidevisninger.