En fokuseret forretningsudvikling og gode medarbejdere har sørget for, at det nordjyske it-selskab Dafolo for tredje år i træk leverer et pænt overskud.
Regnskabet for 2006/2007 viser en fordobling af årsresultatet i forhold til sidste år på 1,1 millioner kroner.
Det positive resultat sker på trods af, at strukturreformen har reduceret investeringslysten hos landets kommuner, som er virksomhedens største kundegruppe.
Dafolo omsatte i regnskabsåret 2006/07 for 47,2 millioner kroner og nåede et resultat før skat på 2,3 millioner kroner.
"Primært skyldes vores fremgang en masse gode medarbejdere, og at vi udvillergode elektroniske systemer, som kunderne vil købe. Det gælder elektroniske blanketter, vores samarbejde med Adobe og digital borgerbetjening, som vi er i gang med at lave," siger administrerende direktør Hans Christian Højslet.
Der er vækst i virksomhedens i alt tre forretningsområder, som er it til kommuner, skoleområdet og trykte opgaver.
Konkurrenterne tæller Kommuneinformation og store spillere som CapGemini.
Børn og unge
På it-området fokuserer virksomheden på at lave nye produkter til kommunerne.
"Blandt andet har vi udviklet et nyt system til sagsbehandling af børn og unge samtidig med, at vi har andre systemer på vej. Men børn og unge tror vi meget på, og har allerede solgt til en række kunder. Vi håber på at få en stor markedsandel inden for dette område," fremhæver direktøren.
På elektroniske blanketter har Dafolo en markedsandel på cirka 80 procent.
Som konsekvens af sammenlægningerne har størstedelen af kommunerne skullet vælge ny leverandør. Her har størstedelen valgt en løsning enten fra Dafolo eller virksomhedens datterselskab Kruse Print System.
Hans Christian Højslet håber også, at markedsandelen bliver lige så stor på børn og unge-området.
Det næste system, som Dafolo arbejder på at levere, er behandlingen af sygedagpenge.
Formålet er at få flere kunder til at købe work flow, der rationaliserer og effektiviserer arbejdsgangene i kommunerne.
Fordobling igen
Hans Christian Højslet regner med, at væksten fortsætter næste år.
"Personligt vil jeg gerne have, at vi fordobler årsresultatet en gang til næste år. Vi sætter en ære i at holde det, vi lover kunderne. Det er også sagt lidt spydigt i forhold til de it-leverandører, der bliver forsinket med deres projekter," understreger direktøren.
Blandt virksomhedens største kunder i den private sektor er Jyske Bank, Suzlon Energy, Københavns Energi, og Danfoss.
Dafolo leverer et bredt spekter af løsninger til den offentlige sektor, herunder blandt andet til uddannelsesinstitutioner, sundhedssektoren samt andre kommunale og statslige instanser.
Formålet med løsningerne er administrativ forenkling af arbejdsprocesser, så man kan udnytte de administrative ressourcer bedre i den offentlige administration og samtidig sikre, at brugere og kunder oplever bedre og hurtigere service.
Samtidig gør han opmærksom på, at virksomheden er på vej med et opkøb