I næste uge går Folkekirkens Nødhjælp på Facebook for at få danskerne til forære geder, høns, kondomer og andet nyttigt til de fattigste mennesker i den tredje verden.
"Vi skal være der, hvor folk er. Og hvis folk er på Facebook med deres venner, så er det der, vi skal være," siger Mads Klæstrup Kristensen, kommunikationschef i Folkekirkens Nødhjælp.
Det nye tiltag er født af sidste års succes med at få danskerne til at sponsorere mere end 50.000 geder eller andre ting til de fattigste mennesker i verden.
Ifølge Mads Klæstrup Kristensen var det både almindelige mennesker og virksomheder, der sidste jul gav penge til formålet.
Ideen er, at man i stedet for at give venner eller familie et slips, sokker eller en pc i julegave, kan man give dem et gavekort på at give en ged til fattige mennesker.
Mundfuld at gabe over
Men sidste års succes til trods er det lidt af en mundfuld, Folkekirkens Nødhjælp skal gabe over for at få gennemslag på det populære sociale netværk, mener Claus Sølvsteen, rådgiver og partner i konsulentvirksomheden Peytz & Co.
"Successen afhænger af, om de kan lave en applikation, som er så sjov, at folk gider sende den videre til vennerne på Facebook. Det er det, som det hele står og falder på," siger Claus Sølvsteen.
Pointen er, at Folkekirkens Nødhjælp skal kæmpe hårdt for at få opmærksomhed i det væld af nye applikationer, som hele tiden bliver ud på Facebook.
En anden udfordring for projektet er ifølge Claus Sølvsteen, at selv de populære applikationer på Facebook har et begrænset liv.
Hot på relationer
Mads Klæstrup Kristensen erkender, at Folkekirkens Nødhjælp går på Facebook, fordi det er hipt lige nu.
"Jamen det er da ikke noget, vi går og putter med. Facebook er hot lige nu. Men det er hot på det at styrke relationer mellem mennesker.
Netop fordi Giv en ged konceptet er drevet af et glimt i øjet, tror vi på, at det kan begå sig på Facebook," siger Mads Klæstrup Kristensen.
Han slår på, at det ville være useriøst for Folkekirkens Nødhjælp at holde sig uden for Facebook og bare holde sig til de gamle prøvede virkemidler.
"Hvis man vil være profesionnel, så skal man møde folk, hvor de er. Og er de på Facebook, så går vi også derind," siger Mads Klæstrup Kristensen.
Grimme slips nok
Ifølge ham er målet med dette års kampagne at få solgt 40.000 gaver, der rangerer fra geder til kondomer. Dette indkluderer blandt andet Facebook og salg fra Folkekirkens Nødhjælps egen hjemmeside.
Hvad med dig selv, bliver du ikke skuffet, hvis der bare ligger et gavekort på en ged under dit juletræ?
"Nej det gør jeg ikke. Jeg har jo de grimme slips, jeg skal bruge. Jeg tror, at en del af successen sidste år lå i, at vi med sådan en gave fortæller, at vi har det, vi skal bruge," siger Mads Klæstrup Kristensen.